۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

انتقال لقمان و زانيار مرادي و رضا شريفي بوکاني به بند ۱۰ زندان رجايي شهر کرج

انتقال لقمان و زانيار مرادي و رضا شريفي بوکاني به بند ۱۰ زندان رجايي شهر کرج

طبق خبري که امروز ۱۱ دسامبر ۲۰۱۱ به کميته بين المللي عليه اعدام رسيده است لقمان و زانيار مرادي و رضا شريفي بوکاني را از بند زندانيان سياسي به بند معروف به القاعده ايها منتقل کرده اند.

لقمان و زانيار زير حکم اعدام به سر ميبرند و رضا شريفي بوکاني نيز سالها است که در زندان است و جانش در خطر است. اين سه زنداني از انتقال به بند القاعده ايها بسيار نگران هستند. معتقد اند اين توطئه اي عليه آنها است و ممکن است جمهوري اسلامي با اين جابجايي طرح از بين بردن آنها بوسيله القاعده ايها را داشته باشد.


قتل و جنايت در زندانهاي جمهوري اسلامي توسط هم بنديها يک ترفند ديگر حکومت اسلامي براي از بين بردن فعالين سياسي و مخالفين است. تا کنون زندانيان سياسي زيادي مورد حمله و آزار و اذيت در زندانها قرار گرفته و در مواردي رژيم توطئه قتل زندانيان را از اين طريق به پيش برده است.

تائید محکومیت فعالین سیاسی بایل از سوی دادگاه تجدید نظر

خبرگزاری هرانا - حکم حبس هفت تن از فعالین و شهروندان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در شهر بابل، در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

به گزارش سحام نیوز، بر اساس رای شعبه سوم دادگاه تجدید نظراستان مازندران، احمد میری به دوازده ماه حبس، علیرضا شهیری به نه ماه حبس، آریا آرام نژاد، علیرضا فلاحتی، محمد رضا ملکی، محمد معصومیان، ومصطفی ابراهیم تبار هریک به شش ماه و علی اکبر سروش به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

این احکام جهت اجرای حکم به شعبه اجرای احکام بابل ابلاغ شده است.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

هرانا؛ نقل و انتقال ۵ زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا - پنج زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج در ساعت ۱۴ امروز به سالن ۱۰ بند مذکور منتقل شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از کرج، رضا شریفی بوکانی، لقمان مرادی، زانیار مرادی، هادی امینی، ابراهیم حسین پور، عمر فقیه پور پنج زندانی سیاسی کرد هستند که عصر امروز به سالن ۱۰ بند ۴ این زندان منتقل شدند.

احتمال می رود زندانیان دیگری نیز به سالن های دیگر این بند از محل استقرار زندانیان سیاسی جهت اقدام تنبیهی منتقل شده باشند.

هادی امینی از زندانیان مرتبط با حزب حیات آزاد کردستان است که اخیرا از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.

زندانیان سیاسی که به سالن ۱۰ منتقل شده اند از کمبود فضا به دلیل استفاده بیش از ظرفیت سالن شکایت داشته و با توجه به ایزوله بودن سالن ۱۲ خواهان انتقال به این سالن هستند.
این زندانیان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بین زندانیان متهم به عضویت در سازمان القاعده نگهداری می شوند.

اجرای حد قطع پا و دست دو سارق در شیراز

حكم قطع پا و قطع دست دو سارق با دستور دادستان عمومي و انقلاب شيراز، در زندان عادل‌آباد اجرا شد.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي دادگستري استان فارس، حد قطع پاي سارق مسلح بانک‌هاي شيراز که در دادگاه انقلاب اسلامي اين شهرستان صادر شده بود، با دستور علي القاصي‌مهر ـ دادستان شيراز ـ در محل زندان عادل‌آباد به مرحله اجرا درآمد.

حد قطع يد اين سارق مسلح نيز قبلا اجرا شده بود.

بر اساس اين گزارش، حکم سارقي ديگر نيز که به اتهام چند فقره سرقت حدي در حوزه قضايي خنج به قطع يد محکوم شده بود در اجراي نيابت واصله و با دستور دادستان مرکز استان در زندان عادل‌آباد اجرا شد.

دادستان عمومي و انقلاب شيراز، اجراي حدود شرعي را در راستاي برخوردهاي قاطع دستگاه قضايي با جرايم، مهم خواند و اظهار كرد: دستگاه قضايي فارس در برخورد شديد با جرايم مهم و اجراي حدود الهي مصمم خواهد بود.

وي حتميت و جديت در اجراي احکام و حدود شرعي را يکي از راهکارهاي پيشگيري کيفري در وقوع جرايم مهم و خطرناک خواند و اجراي اين احکام را درس عبرتي براي مجرمان سابقه‌دار دانست.

یک هزار و ۳۰۰ کارگر در آستانه اخراج قرار گرفتند

قائم مقام ایران خودرو تبریز اعلام کرد: در صورت عدم شماره گذاری ۳۰ هزار وانت پیکان کلیه کارگرهای این کارخانه اخراج می‌شوند.

غلامرضا صادقیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا تعداد خودروهای تولید شده را از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۸۰ هزار خودرو اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۳۰ هزار خودروی این کارخانه که تا کنون پیش فروش شده بود توسط پلیس شماره گذاری نشده است.

او از تعطیلی دو شیفت کاری در این کارخانه خبر داد و گفت: در صورت عدم شماره گذاری خودرو‌ها ده‌ها هزار کارگر در واحدهای قطعه سازی وابسته به ایران خودرو تبریز کار خود را از دست می‌دهند.

این مقام مسئول خواستار تعامل پلیس و سازمان استاندارد در زمینه شماره گذاری خودروهای وانت پیکان شد و گفت: در صورت تداوم تولید تا پایان سال جاری کلیه خودرو‌ها این کارخانه به صورت استاندارد تولید خواهند شد.

لازم به تذکر است اگر چه بیکاری هزار و سیصد کارگر به صورت مستقیم و هزاران کارگر در بخش قطعه‌سازی، تامل برانگیز است اما نمی‌توان از نهادهای نظارتی انتظار صدور مجوز ورود خودروهای فاقد استاندارد به بازار را داشت بلکه این انتظار از ایران خودرو تبریز می‌رود که با توجه به تبلیغات دولتی صورت‌گرفته در خصوص اشتغالزایی در آذربایجان شرقی، در خصوص به کارگیری هزاران کارگر برای تولید خودروی غیر استاندرد توضیح دهند.

انتقال سومین فعال دانشجویی دانشگاه مازندران به زندان

مازیار یزدان نیا فعال دانشجویی چپگرای دانشگاه مازندران جهت گذراندن شش ماه حبس، خود را به دادگاه انقلاب شهرستان بابلسر معرفی کرد.
به گزارش دانشجونیوز، مازیار یزدان نیا دانشجوی ورودی ۸۵ دانشگاه مازندران همزمان با بازداشت فله ای دانشجویان این دانشگاه در تاریخ ۲۶ خرداد ماه سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و یک ماه در انفرادی اداره اطلاعات ساری به سر برده بود. همچنین این فعال دانشجویی پس از انتخابات ریاست جمهوری به یک ترم محرومیت از تحصیل نیز محکوم گشته بود.
مازیار یزدان نیا از سوی شعبه ی ۱۰۱ دادگاه انقلاب بابلسر به ۱۴ ضربه شلاق و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر به وی اعلام شد که حکم در دادگاه تجدید نظر تعلیقی شده است. با وجود گذشت بیش از دو سال از دادگاه تجدید نظر هفته ی گذشته به وی و چند نفر دیگر از دانشجویان دانشگاه مازندران اطلاع داده شد که احکامشان از تعزیری به تعلیقی تغییر یافته است.

مازیار یزدان نیا پس از تجمع یک ابان دانشجویان دانشگاه مازندران به خوابگاه و پردیس دانشگاه ممنوع الورود شده بود در حالی که هیچ حکم کتبی ای در این مورد به وی داده نشده بود.

گفتنی است در دو سال اخیر ده ها دانشجوی دانشگاه مازندران بازداشت و یا از تحصیل محروم شده اند اما با این حال این دانشگاه تجمع های باشکوهی را به مناسبت های مختلف برگزار کرده که در اخرین مورد در تاریخ یک ابان صدها نفر از دانشجویان این دانشگاه با تجمع در مقابل سلف مرکزی به مسائل صنفی اعتراض کردند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمیتوان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

حقوق كارگران به يك سوم كاهش مي‌يابد

حقوق كارگران به يك سوم كاهش مي‌يابد

خبرگزاری هرانا - دولت قصد دارد با اجرای سیاستهایی چون ابلاغ دستورالعمل نظام استاد شاگردی حقوق کارگران را به یک سوم کاهش دهد.

در پی اظهارات سرپرست سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور مبنی بر ابلاغ دستورالعمل نظام استاد شاگردی در هفته جاری، علیرضا حیدری در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان اینکه در تدوین دستورالعمل نظام استاد شاگردی از نظرات جامعه کارگری و کارفرمایی استفاده نشده است، تصریح کرد: اجرای سیاست‌هایی از قبیل نظام استاد شاگردی موجب خواهد شد که بیش از ۳۰ درصد از کارگران فعال در بخش صنوف به بهانه مهارت آموزی به صورت کارآموز در واحدهای تولیدی کشور فعالیت کنند.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود سیاست‌هایی از قبیل حذف شرایط سن کارآموز در پیش نویس اصلاح قانون کار و یا نظام استاد شاگردی را در راستای حمایت از نظام سرمایه دارای اعلام کرد و گفت: دولت قصد دارد با اجرایی سیاست‌هایی از این قبیل حقوق کارگران را به یک سوم کاهش دهد.

او با بیان اینکه بخش زیادی از کارگران سراسر کشور فاقد مهارت هستند یاد آور شد: در حال حاضر اجرای طرح‌هایی در قالب مهارت آموزی انگیزه نیروی کار کشور را از بین می‌برد.

دبیر سابق کانون عالی شوراهای اسلامی کار در ادامه مخالفت خود را با اصلاح ماده ۱۱۲ و ۱۱۵ قانون کار اعلام کرد و گفت: با اصلاح این مواد قانونی کارگران ایران به بهانه عدم داشتن مهارت تا سن ۶۰ سالگی هم کارآموز تلقی می‌شود.

درخواست ایالات متحده از کانادا برای سرکوب عوامل معامله فن آوری برنامه اتمی ایران

رسانه های کانادا از درخواست واشنگتن از اتاوا برای سرکوب فعالیت های عوامل خرید  و معاملات جمهوری اسلامی ایران در این کشور خبر داده اند.

روزنامه کانادایی گلوب اند میل روز شنبه ۱۹ آذر گزارش داد مقامات سیاسی ایالات متحده از دولتمردان کانادا خواسته اند تا عوامل ایرانی که از کانادا کالاهای نظامی  و فنی ممنوعه  برای کشور مادری شان خریداری می کنند، را سرکوب کند.

دیوید جاکوبسون، سفیر ایالات متحده  در کانادا  در جمع اعضای هیات مدیره روزنامه گلوب اند میل گفته است: «اگر مردم فن آوری های ممنوعه را صادر می کنند  و شما (مقامات کانادا) از آن مطلع هستید، باید اقدام اجرایی جدی در مورد آن اتخاذ شود.» 

روزنامه گلوب اند میل براساس دسترسی به اطلاعاتی گزارش داده است که در بحبوحه نگرانی های واشنگتن در مورد عدم اقدام موثر کانادا برای دستگیری اتباع ایرانی که عامل خرید  و معامله اقلام ممنوعه برای ایران هستند، گروهی از فرستادگان ویژه ایالات متحده سه سال پیش به اتاوا اعزام شده بودند.

براساس این اسناد، هیات آمریکایی از وجود فردی در کانادا شکایت کرده بوده است که اجزای موشک های ضدتانک را به ایران ارسال می کرد، اما مقامات اطلاعاتی  و امنیتی کانادا درخواست های ایالات متحده برای همکاری مشترک  و بازداشت این فرد را «با ممانعت روبرو کرده بود».

در بخشی از این اسناد آمده است:«مقامات اطلاعات  و امنیت دولت فدرال کانادا همکاری با نیروهای انتظامی مهاجرت  و گمرک ایالات متحده  در بازداشت  و محاکمه یک ایرانی تبار مقیم این کشور که در ساخت  و ارسال قطعات موشکی فن آوری نظامی دهه ۱۹۷۰ به ایران دست داشته است را با ممانعت روبرو کردند.»

در شرایطی که مقامات بلندپایه اتاوا این ادعاها را رد کرده اند، اما هنوز هیچ مقام کانادایی به طور علنی در مورد این پرونده اظهارنظر نکرده و هنوز مشخص نیست این ایرانی تبار به چه سرنوشتی دچار شد.

آقای جاکوبسون به این روزنامه کانادایی گفته است «ما با شرایط بسیار بسیار دشواری در کشورم، در کانادا  و در سراسر جهان روبرو هستیم. ایران به هر شیوه ای که می تواند دست به اقدام های خرابکارانه می زند».

گلوب اند میل می نویسد گروهی از مقامات امنیتی اتاوا به همتاهای آمریکایی خود گفتند که براساس قانون فدرال کانادا، بازداشت و محاکمه افراد در این زمینه که به آن اصطلاحاً مقابله با گسترش سلاح های کشتارجمعی گفته می شود، به ندرت قابلیت اجرا  دارند و از اعتبار برخوردار هستند.

سفیر واشنگتن در اتاوا گفته است ایالات متحده برای حمایت اتاوا در ایفای نقش راهبردی در اعمال محدودیت های بین المللی علیه ایران ارزش قائل است.

وی تاکید کرده است: «کانادا در این روند شریک ما بوده  و در سازمان های بین المللی، به ویژه در اجرای تحریم های جهانی ( علیه ایران ) از ما حمایت کرده است و ما قدردان این تلاش ها هستیم.»

روزنامه گلوب اند میل گزارش می دهد فرستادگان ویژه ایالات متحده نسبت به تلاش های کانادا برای سرکوب ایران، برنامه های هسته ای این کشور و نیز تلاش ها برای معامله و خرید و فروش قطعات مربوط به فعالیت های اتمی این کشور علاقه بسیاری نشان داده اند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران: تحریم ها جنگ تمام عیار علیه ماست


بهمنی
رئیس کل بانک مرکزی ایران می گوید که اگر بانک مرکزی تحریم شود، "باید بتوانیم یکی دو سال یا بیشتر کشور را حفظ کنیم"محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران تحریم هایی که علیه این کشور اعمال شده را "جنگ تمام عیار اقتصادی" توصیف کرده و گفته که "شرایط تحریمی، شرایطی به مراتب سخت تر از یک جنگ فیزیکی را ایجاد کرده است."به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آقای بهمنی در نشست با اعضای اتاق بازرگانی تهران به انتقاد از گروهی پرداخت که "هنوز به این باور نرسیده اند که کشور در شرایط تحریم قرار دارد."

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، این گروه خیال می کنند که "شرایط عادی است و مقررات هم باید به صورت عادی لحاظ شود در حالی که شرایط سخت، مقررات سخت تحریم را می طلبد."
نشست رئیس کل بانک مرکزی ایران با اعضای اتاق بازرگانی تهران که مهمترین تشکل بخش خصوصی به حساب می آید بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشته و خبرگزاری های داخلی بحث تحریم ها را برجسته کرده اند.
آقای بهمنی خطاب به اعضای اتاق بازرگانی تهران گفته که "در زمان جنگ (هشت ساله با عراق) بسیاری از امور به سادگی انجام می گرفت، اما شرایط امروز با گذشته متفاوت است که گذر از این شرایط با وحدت، همگونی و تفاهم ممکن است."
رئیس کل بانک مرکزی ایران بخش خصوصی را "عبورکننده از تحریم ها" توصیف کرده و از آنها خواسته که "به مجموعه اقتصادی کشور کمک کنند و راهکار ارائه دهند تا کشور بتواند از تحریم های وضع شده عبور کند."
تحریم های بین المللی علیه ایران باعث شده که بانک‌های این کشور نتوانند فعالیت های بین المللی انجام بدهند و اکنون این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی این کشور نیز به فهرست تحریم های بین المللی اضافه شود.
آقای بهمنی، تحریم بانک مرکزی ایران را "بحثی غیراصولی و غیراخلاقی" خوانده و گفته که "با این همه باید پیش بینی آن را داشته باشیم که اگر این تحریم ها روی داد بتوانیم یکی دو سال یا بیشتر کشور را حفظ کنیم؛ انگار در شعب ابی طالب هستیم"
رستم قاسمی وزیر نفت ایران
وزیر نفت ایران می گوید که چون تحریم خرید نفت ایران موجب نوسان در بازار نفت می شود اتحادیه اروپا هرگز تحریم جدید نفتی علیه ایران وضع نخواهد کرد
بحث احتمال تحریم بانک مرکزی و خرید نفت ایران از مدتی پیش مطرح شده است و دو هفته پیش سنای آمریکا با وجود مخالفت صریح دولت باراک اوباما، به اتفاق آرا طرحی را با هدف تحریم بانک مرکزی ایران تصویب کرد.
مجلس سنا روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر) متممی را در چارچوب لایحه بودجه نظامی ایالات متحده بررسی کرد که در صورت تصویب نهایی، بانک مرکزی ایران و خریداران نفت این کشور را تحریم می کند.
این در حالی است که دولت ایران تحریم های آمریکا و شورای امنیت را رد کرده و می گوید که خط مشی اتمی را تغییر نمی دهد.
برخی از ناظران معتقدند که در صورت تحریم بانک مرکزی ایران، این کشور به نظام مالی بین المللی دسترسی نخواهد یافت و این امکان وجود دارد که از وصول میلیاردها دلار درآمد نفتی خود محروم شود.
مشکل تازه ای که اکنون ایران با آن مواجه شده، بحث احتمال تحریم خرید نفت ایران از سوی اروپا است که می تواند مشکل ایران را دو چندان کند.
رستم قاسمی وزیر نفت ایران می گوید که اتحادیه اروپا تحریم جدیدی علیه صنعت نفت وضع نخواهد کرد.
آقای قاسمی امروز یکشنبه بیستم آذر به خبرنگاران گفت که تحریم نفتی ایران "بازار نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد و موجب نوسانات شدید قیمتی می شود به همین دلیل اتحادیه اروپا هرگز به دنبال تحریم های جدید نفتی علیه ایران نخواهد بود.
او در عین حال گفت که ایران نگران تحریم های جدید نیست چون "برای ۱۸ درصد نفت صادراتی به اروپا جایگزین دارد."

جهت اطلاع : يگان‌ ويژه«نوپو» ، سري‌ترين پليس ايران

تهران امروز نوشت:
روز گذشته جانشين فرمانده يگان ويژه نيروي انتظامي عملكرد و فعاليت يگان ويژه ناجا را تشريح كرد. 

سردار اسدالله هادي‌نژاد با اعلام اينكه 30 واحد نيروهاي يگان ويژه در مركز 30 استان كشور مشغول انجام وظايفشان هستند، مي‌گويد: اين نيروها در تابعيت و تحت آموزش و پشتيباني يگان ويژه مركز كه در تهران مستقر است، فعاليت مي‌كنند. طبق گفته او تمام امكانات مورد استفاده در يگان ويژه بومي‌ و توليد داخل و اين تجهيزات مورد استفاده يگان ويژه قابل رقابت با نمونه‌هاي خارجي است. هادي نژاد در حرف‌هايش از نيروهاي «نوپو» هم نام برد كه نيروهاي گزيده شده‌اي از نيروهاي ورزيده‌تر يگان ويژه هستند.

يگان‌هاي ويژه چه وظايفي دارند؟

ماموران يگان ويژه در تعدادي ماموريت خاص تعريف شده و بنا به درخواست فرمانده انتظامي استان‌ها اجازه ماموريت پيدا مي‌كنند.

 ماموريت‌هاي نيروهاي يگان ‌ويژه در سه بخش مختلف تقسيم شده است. جانشين فرمانده يگان ويژه ناجا در تشريح نوع ماموريت‌هاي يگان‌ويژه مي‌گويد: در زمان‌هاي عادي حفاظت و تامين امنيت سفر مسئولان رده يك كشور و برقراري نظم وانضباط مسابقات ملي مانند مسابقات فوتبال بر عهده ماموران اين يگان خواهد بود. 

در ماموريت دومي كه سردار هادي نژاد نام مي‌برد ماموران يگان ويژه در ماموريت‌هاي مقابله‌اي همچون رهايي گروگان، مبارزه با تروريست‌ها و حمايت از ديگر ماموريت‌هاي ناجا و در ساير بخش‌ها مانند التزام‌بخشيدن به شهرها و ترافيك به ماموران ديگر بخش‌ها كمك مي‌كنند. 

دسته سوم وظايف اين نيروها مقابله با اغتشاشات است. زماني كه قدرت و توان از اداره و كنترل ماموران كلانتري و نيروهاي ديگر خارج شود، به گونه‌اي كه آنان نتوانند صحنه اغتشاش را آرام كنند و اغتشاشات گسترش پيدا كند واحدهاي يگان ويژه وارد عمل شده و نسبت به آرام كردن محيط اقدام مي‌كنند. 

در تقسيم بندي ديگري كه درباره وظايف اين يگان وجود دارد در وضعيت مختلفي که بر جامعه حکم فرماست، وظايف مختلف و منطبق به اين وضعيت‌ها را برعهده دارند. در وضعيت عادي (سفيد) هيچ گونه رويداد و دليلي بر برهم زدن نظم عمومي و امنيت داخلي ديده نمي‌شود و سازمان‌هاي مسئول وظايف جاري خودشان را دنبال مي‌کنند.

 در وضعيت غير عادي(خاکستري) نظم و انضباط جامعه به علت وقوع برخي بي‌نظمي‌ها، تخلفات و جرايم مختل شده و اقدامات مخل نظم و امنيت جامعه در مراحل اوليه به سر مي‌برد و اقدامات مخرب آغاز نشده است و يگان‌هاي ويژه فقط به نيروهاي ديگر كمك مي‌كنند. 

در وضعيت فوق‌العاده (زرد) وضعيت نظم و امنيت جامعه به علت وقوع تخلفات و بي‌نظمي‌هاي گسترده به شدت دستخوش اختلال شده و گروه‌هاي سازمان يافته و هدف دار با شعارهاي ضد نظام، اقدام به اغتشاش، حمله به اماکن و تاسيسات دولتي و وابسته به دولت و تخريب، آتش زدن و غارت اين اماکن و تاسيسات خصوصي و عمومي مي‌کنند. اينجا هم نيروهاي يگان ويژه دست به كار مي‌شوند و وظايف محوله‌شان را انجام مي‌دهند.

 وضعيت بحراني( قرمز) هم در ادامه وضعيت فوق‌العاده بروز مي‌كند و با هدف براندازي انجام مي‌شود. اينجا نيروهاي جان برکف يگان‌هاي ويژه پاسداران ناجا در اين وضعيت براساس تدابير فرماندهان وارد صحنه شده و ضمن برخورد با مخلان و متخلفان نظم و امنيت را به جامعه برمي گردانند.

نيروهاي يگان ويژه چگونه جذب مي‌شوند؟

سردار هادي‌نژاد درباره نحوه جذب و به خدمت‌گيري ماموران پليس در يگان ويژه ناجا مي‌گويد: مراحل جذب يگان ويژه همچون نحوه جذب در نيروهاي مسلح است اما افراد براي ورود به يگان ويژه بايد شرايط خاصي داشته باشند. 

از جمله اين شرايط داشتن حداقل قد 175 سانتي‌متري است كه الزامي بوده و از طرف ديگر افراد بايد اندام متناسب و نيرومندي داشته باشند. به گفته او اين ماموران به مدت پنج سال آزمايشي و به صورت پيماني در اختيار يگان ويژه هستند. ماهيت قرارداد اين ماموران هم از اين قرار است كه پس از گذراندن اين مدت و بنا به تقاضا و ارزيابي كه در اين مدت صورت گرفته به رسمي 30 ساله تغيير مي‌كنند.

 از دل اين ماموران رسمي افراد ورزيده‌اي به عنوان پليس رهايي گروگان نوپو (نيروي ويژه پادزوحشت) جذب يگان ويژه مي‌شوند كه ماموريت‌هاي خاص‌تري دارند. نيروهايي كه تا به حال هم در رزمايش‌ها و عمليات‌هاي مختلفي شركت كرده‌اند.

يگان‌هاي ويژه چه آموزش‌هايي مي‌بينند؟

با توجه به وظايف حساسي که برعهده يگان ويژه ناجا گذاشته شده، آمادگي نيروهاي اين يگان‌ها و آموزش‌هايي که به آنان ارائه مي‌شود هم از حساسيت بالايي برخوردار است.

 ماموران يگان‌هاي ويژه تحت آموزش‌هاي تقويت جسماني شامل ورزش‌هاي رزمي، دفاع شخصي و کوهنوردي، زندگي در شرايط سخت همچون کوير و کوهستان، نحوه به کارگيري تجهيزات انفرادي ضداغتشاش و آموزش‌هاي تخصصي استفاده از سلاح و تجهيزات ضد اغتشاش قرار مي‌گيرند. 

همچنين تاکتيک‌هاي ضد اغتشاش، کمک‌هاي اوليه و امدادرساني، اسکي، چتر بازي و رانندگي تخصصي با خودرو و موتورسيکلت نيز به ماموران اين يگان‌ها آموزش داده مي‌شود. علاوه بر اين آموزش‌ها، اصول مختلفي نيز در سازماندهي يگان‌هاي ويژه مورد توجه قرار مي‌گيرد.

 از سوي ديگر آمادگي تکنيکي، تاکتيکي و رزمي، سرعت عمل و قدرت تحرک و جابه جايي، افزايش ظرفيت و توانمندي بالقوه و بالفعل در انجام ماموريت‌ها، بهره مندي از فن‌آوري و تجهيزات جديد و پيشرفته، قابليت انعطاف، صبر و خويشتنداري در حوادث، شجاعت، اقتدار و از خودگذشتگي و مقابله با اغتشاشات با حداقل خسارت جاني و مالي از اصولي هستند که در سازماندهي يگان‌هاي ويژه مورد توجه قرار گرفته است.

چه تجهيزاتي دارند؟

جانشين فرمانده يگان ويژه ناجا در مورد امكانات تخصصي اين پليس با بيان اينكه تمامي امكانات مورد استفاده در اين يگان بومي‌سازي شده است، مي‌گويد: وسايلي همچون لباس ضد ضربه، فشنگ ساچمه‌زن، انواع گازها و پرتاب‌كننده‌ گازها جملگي توليد داخل بوده و قابل رقابت با نمونه‌هاي خارجي است.

 تجهيزات يگان‌هاي ويژه پاسداران ناجا از مطالعه و تحقيق در مورد تجهيزات تخصصي پليس‌هاي ضد اغتشاش و يگان‌هاي ويژه کشورهاي مختلف، تهيه شده است.

 تا به حال اکثر نيازمندي‌هاي اين يگان‌ها از قبيل انواع خودروها، تجهيزات انفرادي مانند کلاه ايمني، ماسک، سپر، لباس، ضد ضربه، تجهيزات رهايي گروگان، خودرو آبپاش و اقلام عمده آمادي که بخش قابل توجهي از آنها در داخل کشور تهيه و توليد شده، تامين و در اختيار آنها قرار گرفته است. يک يگان کنترل اغتشاشات مقدار زيادي جنگ افزار و تجهيزات در اختيار دارد که به طور خاص براي عمليات ضد اغتشاش طراحي و ساخته شده است.

 برخي از جنگ افزار‌ها و تجهيزاتي که براي کنترل اغتشاشات از آنها استفاده مي‌شود، شامل تفنگ پرتاب گاز، تپانچه گاز، دستگاه‌هاي پرتاب گاز، نارنجک دستي اشگ آور و اسپري اشک آور است. در كنار اين‌ها مهمات سلاح‌هاي کنترل اغتشاش نيز شامل نارنجک پرتابي اشک آور با چاشني‌هاي ضربتي و الکترونيکي، نارنجک باتومي، فشنگ گازي، فشنگ ساچمه ريز، فشنگ پلاستيکي، مشقي و نارنجک دستي اشک آور، سپرهاي حفاظتي، کلاه حفاظتي، باتوم ضد شورش، ماسک ضد گاز، جليقه ضد ضربه و ضد گلوله، بي‌سيم خودرويي و دستي، دوربين چشمي ديد در روز و شب، ساک حمل تجهيزات، دستگاه نشانه روي ليزري، تجهيزات چک و خنثي‌سازي مواد منفجره، نورافکن و کپسول اطفاي حريق هم براي اين ماموران در نظر گرفته شده است.

بايد كشور اول جهان باشيم

به نظر مي‌رسد نيروي انتظامي قصد دارد با راه‌اندازي واحدهاي تخصصي مانند پليس فتا و يگان‌هاي ويژه «نوپو» عملكرد اين نيرو را ارتقا بدهد و كارنامه موفق‌تري به دست بياورد. نكته‌اي كه سردار اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي هم بارها روي آن تاكيد كرده است و مي‌گويد بايد از كشورهاي برتر جهان در نيروي انتظامي باشيم: «گامهاي مثبتي درباره ايجاد زيرساختهاي توسعه و افزايش توانمندي نيروي انساني، آموزش و فن‌آوري نيروي انتظامي کشور برداشته شده‌است. نيروي انتظامي کشور همواره مدارج کمال و ترقي را مي‌پيمايد و تجهيزات، آموزش، فن‌آوريهاي جديد، فعاليتها و تعاملات اجتماعي، فرهنگي و رسانه‌اي و درصد اعتماد مردم به اين نيرو همواره در حال پيشرفت است. پليس ايران در زمينه‌هاي مختلف از جمله کنترل و سرعت عمل در کشف جرايم جزو برترين پليس‌هاي جهان است.»

ادامه ی نگرانی و بی خبری از رضا شهابی بعد از ۱۸ روز اعتصاب غذا در اوین

در حال حاضر ۴ تا از مهره های گردن همسر من از بین رفته، کلیه، کبد و معده اش ناراحت است. آقای شهابی بیمار است و باید به مشکلاتش رسیدگی شود. ما بسیار نگران هستیم دکتر گفته است که با یک عطسه مهره های آسیب دیده ی کمر ممکن است به قطع نخاع بینجامد و احتمال دارد سمت چپ بدنش فلج شود....




زهرا صدر: رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد در اعتراض به بلاتکلیفی خود از روز ۴ آذر دست به اعتصاب غذا زده است.

وضعیت او نگران کننده است و شماری از فعالان سیاسی خواستار پایان اعتصاب غدای وی شده‌اند

ربابه رضایی همسر این فعال کارگری، در گفتگو با کلمه با بیان اینکه خبر جدیدی از وی در دسترس نیست می گوید:  چند روز پیش رفتیم دادستانی و دادستانی نامه پزشک قانونی را تایید کردند و روز یکشنبه فرستادند برای زندان، به ما هم اطلاع دادند که امروز یعنی شنبه همسرم را به بیمارستان منتقل خواهند کرد که فعلا هیچ خبری نیست.

نامه‌ی سرگشاده‌ی پنج چهره‌ی سیاسی ایران به رضا شهابی حاوی نگرانی جدی امضاکنندگان است: «شنیده‌ایم که بر سر تعیین تکلیف حقوقی‌تان، دست به اعتصاب غذا زده‌اید. با توجه به نگرانی خانواده، دوستان و دوستداران‌تان نسبت به سلامت جسمی شما؛ این جانبان تقاضا می‌کنیم که به اعتصاب خود پایان داده و با حفظ سلامتی‌تان پیگیر وضعیت حقوقی خود شوید. امیدواریم که هر چه سریع‌تر به وضعیت شما رسیدگی شده و خانواده‌تان نیز از نگرانی بیرون آیند.»

این نامه را خانم اعظم طالقانی و آقایان حبیب‌الله پیمان، صدر حاج ‌سیدجوادی، حسین شاه‌حسینی ، لطف‌الله میثمی امضا کرده‌اند.

پیشتر محمد حیدری، روزنامه‌نگار نیز در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نسبت به وضعیت رضا شهابی هشدار داده بود. محمد حیدری در نامه‌اش نوشته است، رضا شهابی در اواخر تیرماه ۱۳۸۹ و با پایان بازجویی‌اش تهدید به اعدام شده و به دلیل فشار ناشی از این تهدیدها مدتی حافظه‌اش نیز دچار مشکل شده است. حیدری همچنین یادآور شده که بازپرس شهابی بسیاری از اتهامات وارد بر او، از جمله اتهام “ارتباط با گروه‌های معاند” را کاملا بی‌اساس دانسته بود.

رضا شهابی فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد است. او در سال ۱۳۸۴ به دلیل فعالیت‌ سندیکایی از کار تعلیق شد، ادامه تحصیل داد، دیپلم گرفت و تحصیل در رشته حقوق را آغاز کرد. شهابی پس از اشتغال مجدد در شرکت واحد، در خرداد ماه ۱۳۸۹ در محل کارش توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، رضا مدت زیادی را در سلول انفرادی به سر برد و امکان تماس با خانواده‌اش را نیافت. در مهر ماه همان سال در تماس کوتاهی با بستگانش از تعیین قرار وثیقه ۶۰ میلیون تومانی برای خود خبر داد، ولی با وجود پرداخت این وثیقه، که به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، آزاد نشد.

بر اساس این گزارش پزشک معالج رضا شهابی گزارش می‌دهد که غضروف بین تعدادی از مهره‌های ستون فقرات‌ او از بین رفته و احتمال از کار افتادن دست و پای چپش وجود دارد. به همین دلیل او در اواخر آبان ماه ۱۳۸۹ برای معاینات پزشکی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل و بار دیگر به زندان بازگردانده شد.

شهابی که همچنان بدون حکم در زندان به سر می‌برد در تاریخ چهارم آذر ماه ۱۳۹۰ دوباره دست به اعتصاب غذا زد

پیشتر با توجه به نگرانی فعالان ایرانی از وضعیت این عضو سندیکای کارکنان شرکت واحد، کمیته‌ای با عنوان “کمیته دفاع از رضا شهابی” تشکیل شده است.

در نخستین بیانیه این کمیته آمده است: “در این مدت ۱۹ ماهه، اعضای خانواده و فرزندان رضا در بدترین شرایط روحی، جسمی و اقتصادی به سر برده‌اند.

ما بارها به مقامات قضایی و نیز مسئولین مختلف مراجعه و نامه‌نگاری کرده‌ایم اما رضا تا کنون آزاد نشده است و همچنان بلاتکلیف است و جانش نیز در خطر است.”

خانم رضایی همچنین به کلمه می گوید: میخواهم از این طریق از تمام کسانی که ما را تنها نگذاشتند تشکر کنم. و بخواهم که باز هم پشت ما باشند و ما را یاری کنند، تا شاید ما به نتیجه ای برسیم.

متن مصاحبه کلمه با ربابه رضایی همسر رضا شهابی به شرح زیر است:


از آقای شهابی خبر جدیدی دارید؟

نخیر هیچ خبری نداریم. چند روز پیش رفتیم دادستانی و دادستانی نامه پزشک قانونی را تایید کردند و روز یکشنبه فرستادند برای زندان بعد هم به ما اطلاع دادند که امروز یعنی شنبه همسرم را به بیمارستان منتقل خواهند کرد که فعلا هیچ خبری نیست
.
یعنی در حال حاضر در بهداری اوین هستند؟

نه تا جایی که به من خبر دادند در بند ۲۰۹ اوین نگهداری می شوند
.
دلیل اعتصاب غذای آقای شهابی چیست؟

نزدیک ۲۰ ماه است که همسرم و پرونده اش را در وضعیت بلاتکلیفی نگه داشته اند. ضمن اینکه ما و خود ایشان معتقدیم که وی هیچ کار خطایی نکرده است و بیخودی آنجا نگهش داشتند. همسر من یک راننده شرکت واحد و عضو سندیکای شرکت واحد هست. او فقط از حقوق خودش و بقیه ی کارگران دفاع کرده است
.
چند روز از این اعتصاب غذا می گذرد؟

۱۸
روز است
.
آخرین باری که تماس داشتید کی بوده؟

ما روز یکشنبه با ایشان تماس داشتیم که حالشان اصلا خوب نبود آنقدر که نمی توانستند درست صحبت کنند. پنج شنبه هفته گذشته هم رفته بودیم ملاقات که به دلیل بدحالی نتوانسته بود بیاید
.
از وضعیت جسمی شان بفرمایید؟

در حال حاضر ۴ تا از مهره های گردن همسر من از بین رفته، کلیه، کبد و معده اش ناراحت است. آقای شهابی بیمار است و باید به مشکلاتش رسیدگی شود. ما بسیار نگران هستیم دکتر گفته است که با یک عطسه مهره های آسیب دیده ی کمر ممکن است به قطع نخاع بینجامد و احتمال دارد سمت چپ بدنش فلج شود
.
آیا شما با هیچ کدام از مسوولان قضایی یا مقامات دادستانی صحبتی داشتید؟

بله ما برای همه هم نامه بردیم هم حضوری به سراغ شان رفتیم همه به ما قول مساعد دادند که رسیدگی می کنند ولی حالا باز هم اوضاع همان است و همسرم بلاتکلیف در زندان است
.
زمان مراجعه و نامه نگاری ها برخوردها چگونه بوده است؟

برخورد تند و بدی نداشتند همه می گفتند رسیدگی میکنیم. ولی چیزی عوض نشده و همچنان اوضاع همان است
.
خانواده تان در حال حاضر در چه شرایطی هستند؟

بچه های من که همیشه بهترین دانش آموزان مدرسه بودند الان تبدیل شده اند به ضعیف ترین دانش آموزان مدرسه. و این ماجرا در روحیه خانواده و خودش تاثیر منفی گذاشته است. ما یک کمیته برای دفاع از همسرم تشکیل دادیم که یکسری از دوستان و همکاران در این کمیته شرکت کردند که میخواهم از طریق سایت شما از تمام کسانی که ما را تنها نگذاشتند تشکر کنم. و بخواهم که باز هم پشت ما باشند و ما را یاری کنند، تا شاید ما به نتیجه ای برسیم
.
اگر سخن ناگفته ای با مسئولان دارید، بفرمایید؟

من تقاضا دارم که به پرونده همسر من رسیدگی شود تا زودتر از زندان آزادش کنند. او واقعا بی گناه است. تنها جرم او کارگر بودنش است. این که از حقوق خود و دیگران دفاع کرده، می گویند ارتباط با بیگانه داشته است. ارتباط با بیگانه یعنی چه؟ سوال من از مسوولین این است که ارتباط با بیگانه یعنی چه؟ یک راننده شرکت واحد چه ارتباطی با بیگانگان می تواند داشته باشد؟ آنقدر مشغله کاری دارد و در کار خودش سرگرم است که اصلا نمی تواند با کسی ارتباطی داشته باشد.

انتقال سعید آقا براری، فعال سابق دانشجویی، به زندان اوین

انتقال سعید آقا براری، فعال سابق دانشجویی، به زندان اوین


خبرگزاری هرانا - سعید آقا براری، فعال سابق دانشجویی و از کنشگران حقوق بشری، که از ۲۳ آبان ماه امسال مفقود شده بود، به زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این فعال سابق دانشجویی روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۰ درحالیکه عازم محل کار خود بود، مفقود گردید، تا اینکه شامگاه همان روز چند تن از ماموران امنیتی، با مراجعه به منزل وی و ایجاد ارعاب برای خانواده، به جستجوی آن محل و ضبط و انتقال کامپیوتر و برخی اموال شخصی وی اقدام کردند.

این در حالی است که ماموران امنیتی در برابر پرسش خانواده این فعال سابق دانشجویی پیرامون محل و وضعیت پسرشان، هیچ پاسخی نداده و هشدار داده بودند که از رسانه ای کردن حضور ماموران و تفتیش منزل خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، با گذشت دو هفته از ناپدید بودن سعید آقا براری، وی هفته گذشته ضمن تماس با خانواده، از انتقال خود از بازداشتگاهی امنیتی، به زندان اوین خبر داده و اعلام کرده است که فعلا ممنوع الملاقات می باشد.

ضمن این که هنوز از دلیل بازداشت و وضعیت جسمانی این فعال سابق دانشجویی خبری منتشر نشده است.

طی هفته های گذشته، فشار بر فعالان دانشجویی، مطبوعاتی و حقوق بشری، موجی فزاینده داشته و گروه زیادی احضار، بازداشت و ناپدید شده اند.

شیما رنجبر دانشجوی ورودی سال ۱۳۹۰ رشته مهندسی مکانیک ماشین‌آلات کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از دانشگاه اخراج شد

شیما رنجبر دانشجوی ورودی سال ۱۳۹۰ رشته مهندسی مکانیک ماشین‌آلات کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از دانشگاه اخراج شد

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، این دانشجوی بهائی در آبان‌ماه امسال متوجه می‌شود که نامش در لیست دانشجویان دانشگاه موجود نیست و با مراجعه به بخش آموزشی دانشگاه به وی گفته می‌شود که "پرونده‌اش گم شده" است. وی بعد از پیگیری متوجه می‌شود که پرونده‌اش در حراست دانشگاه است و با مراجعه به حراست به وی اعلام می‌شود که به دلیل نقص مدارک، پرونده‌اش به وزراتخانه ارسال شده است

در ۳۰ آبان‌ماه با این دانشجو تماس گرفته می‌شود و به وی اعلام می‌شود که برای پیگیری پرونده خود باید به سازمان سنجش واقع در تهران مراجعه کند. در سازمان سنجش به وی اعلام می‌شود که به دلیل "اعتقاد به آیین بهائی" از دانشگاه اخراج شده است.
.

شیما رنجبر در حالی اخراج می‌شود که پیش از این و تنها در سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۰ دانشجوی بهائی از دانشگاه‌های کشور اخراج شده‌اند. لازم به ذکر است که ده‌ها دانشجوی بهائی دیگر نیز امسال به دلیل "نقص پرونده" در مرحله انتخاب رشته از ورود به دانشگاه محروم شدند.