۱۳۹۰ دی ۱۲, دوشنبه

خانم نیره نوری پناهجو در کشورترکیه به دلیل داشتن تیروئید سمی در وضعیت جسمی نامناسبی به سر می برد و نیاز به کمک بشر دوستانه دارد

  خانم نیره نوری در سال 2009 به دلیل داشتن  فعالیت سیاسی فرزندانش و شرکت داشتن در اتفاقات پس ازانتخابات ریاست جمهوری درایران بارها تحت تعقیب بازداشت ومورد بازجویی قرار میگیرد .
ایشان همراه خانوده اش  در مورخ2009/9/4 مجبور به ترک ایران میشوند وبه ترکیه پناه میبرند .چهار روز بعد از رسیدن به خاک ترکیه همراه فرزندانش خود را به مقر کمیساریای عالی پناهندگان معرفی میکنند.
بعد از پیش مصاحبه ای که با این خانوده درتاریخ 2009/9/8 شد بعد از گذشت بیش از یک سال در تاریخ 2010/10/21  باآنها مصاحبه اصلی راانجام دادند.
اما بعداز گذشت هشت ماه مجددا با این خانواده مصاحبه میشودکه به گفته وکلای کمیساریای عالی پناهندگان  برای توضیح پاره ای از ابهامات بوده است.
خانم نیره نوری که در وضعیت جسمی نامناسبی بوده است و همراه خانوده اش و تعدادی دیگر از پناهجویان در اعتراض به بلاتکلیفی در مقابل مقر کمیساریای عالی در انکارا دست به تحصن می زنند همان روز از طرف پلیس ترکیه بازداشت میشوند وبه جزای نقدی وحبس محکوم می شوند .
مدتی بعد از تحصن سازمان کمیساریای عالی پناهندگان در تاریخ 2011/8/1 در سایت خود پرونده این خانواده را بسته اعلام میکند.
در حال حاضر خانم نیره نوری که تیروئید سمی دارد در وضعیت جسمی نامناسبی به سر میبردو به عمل جراحی نیاز دارد.
این خانواده به دلیل نداشتن توان مالی از پس عمل جراحی خانم نیره نوری بر نمی آیند وحتی توان فراهم کردن مایحتاج روزانه شان را ندارند.
خانم نیره نوری وخانواده اش نیاز به کمک  بشر دوستانه دارند .
کمپین نه به دیپورت از همه سازمان های پناهندگی،سازمان های حقوق بشری، بشر دوستان و آزدی خواهان در حد توان درخواست کمک مالی به این خانواده را دارد.

در صورت یاری رساندن با شماره تلفن خانم نیره نوری تماس بگیرید:

00905544862769
  
شماره پرونده خانم نیره نوی :
  385-09c3635

دو زن در تهران و سیستان و بلوچستان مورد تجاوز قرار گرفتند

گزارش‌ها حاکی از این است که دو زن در سیستان و بلوچستان و تهران، در طی ماه‌های اخیر توسط مردانِ ناشناس مورد آزار و اذیت جنسی(تجاوز) قرار گرفته‌اند که یکی از آن‌ها پس از این اتفاق به قتل نیز رسیده است.

به گزارش روزنامه‌ی همشهری، در تاریخ دوم آذرماه سال جاری در استان سیستان و بلوچستان، پس از اعمال آزار و اذیت جنسی بر یک خانم معلم، اینکه ردی از خودشان بر جا نگذارند، او را به قتل رساندند.
بر اساس این گزارش خانم معلم روستایی کوچک در حوالی شهرستان سرباز در حین بازگشت از روستایی در نزدیکی همان حوالی، با ۲ جوان موتورسوار روبه‌رو شد و مورد آزار و اذیت این افراد قرار دادند.

این دو تن پس از آن هم برای اینکه ردی از خودشان برجا نگذارند، با ضربات سنگ، زن بی‌گناه را به قتل رساندند و سوار بر موتورشان، پا به فرار گذاشتند.

صبح روز بعد، وقتی بچه‌های دبستانی قصد داشتند از مسیر میانبر خودشان را به روستای همسایه برسانند با صحنه وحشتناکی روبه‌رو شدند. آنها جسد بی‌جان و غرق خون خانم معلم جوان را دیدند و وحشت‌زده، ماجرا را به والدین‌شان خبر دادند.

در همین زمینه ، سوم آبان ماه سال جاری دو مرد افغانی در منطقه سعادت آباد زن جوانی را که در حال عبور از یک پل عابر پیاده بود با تهدید چاقو مورد آزار و اذیت قرار دادند و اموالش را سرقت کردند.

بنا بر گزارش روزنامه‌ی خراسان، شاکی این پرونده زنی به نام سیماست که گفته می‌شود استاد دانشگاه است.

وی این واقعه را این طور شرح داده است: "ساعت حدود ۶ عصر بود که از خانه‌ام بیرون رفتم. در نزدیکی خانه‌ام یک پل عابر پیاده وجود دارد. من چند قدم روی پل رفتم اما چون دو نفر را دیدم که از آن سوی پل وارد شدند، ترسیدم و برگشتم اما آن‌ها خود را به من رساندند و با تهدید چاقو من را به پایین پل بردند."

نامبرده افزود "من جیغ می‌کشیدم و کمک می‌خواستم اما چون آن‌جا محل خلوتی است هیچ‌کس صدایم را نمی‌شنید. آن‌ها من را مورد ضرب و شتم و آزار و اذیت قرار دادند و بعد از حدود نیم ساعت در حالی که گردنبند و پول‌هایم را دزدیده بودند من را که هوشیاری کامل نداشتم رها و به ساختمان نیمه‌کاره فرار کردند."

۸۰۰ هزار نفر در سن کمتر از ۱۸ سال در ایران متاهل شدند

در روزهایی که کارشناسان و مسئولان نسبت به بالا رفتن سن ازدواج نگران هستند و هشدار می‌دهند، عده‌ای از آن طرف بام افتاده‌اند و خبرهای عجیبی می‌رسد.

به گزارش تهران امروز، چند روز پیش بود که از هرمزگان خبر ‌رسید که در سه شهر این استان پنج کودک زیر ۱۰ سال ازدواج کردند. این خبر از سوی مدیر‌کل ثبت احوال هرمزگان اعلام شد اما هیچ اشاره‌ای به اینکه این کودکان در چه شرایطی قبول کردند وارد زندگی مشترک شوند، نشد.

رضا غلام‌پور از ثبت شش واقعه ازدواج با زوج‌هایی کمتر از ۱۰ سال در این استان طی ۱۰ ماهه سال‌جاری هم خبر می‌دهد: "در ۱۰ ماهه سال‌جاری تعداد ۱۵ هزار و ۴۹۶ واقعه ازدواج در هرمزگان به ثبت رسیده."

وی همچنین اظهار داشت: "این رقم نسبت به سال گذشته ۳٫۵۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ۱۰ ماهه سال‌جاری تعداد شش ازدواج با رنج سنی کمتر از ۱۰ سال در استان به ثبت رسیده است که این ازدوا‌ج‌ها در شهرستان‌هایی همانند بندرعباس، قشم و میناب به ثبت رسیده است."

آخرین آمارهای ازدواج کودکان در کشور نشان می‌دهد دختران بیش از پسران در فهرست ازدواج زودهنگام قرار می‌گیرند. ۲۴‌هزار‌ و ۵۰۶‌ دختر زیر ۱۴سال در برابر پنج‌ هزار‌و ۵۱۹‌ پسر ۱۰ تا ۱۴ساله نشان می‌دهد دختران بیشتری با مردان بیشتر از سن خود ازدواج می‌کنند. شرایطی که آمادگی‌اش برای دختران در سن مجاز ازدواج هم به احتیاط و تامل بیشتری نیاز دارد. آمار مرکز آمار ایران در این باره به آخرین سرشماری کشور در سال ۸۵ برمی‌گردد. تعداد کودکان ازدواج‌کرده در سنین ۱۰ تا ۱۸ سال دارای همسر، ۸۴۸‌هزار نفر است.

نگرانی از افزایش ازدواج دختران خردسال در کشور در آخرین گزارش نشریه جامعه‌شناسی کشور هم نمود دارد؛ گزارشی که به پدیده همسران کودک در ایران امروز اشاره می‌کند. تعداد مادران کودک با ۵/ ۶ برابر افزایش نسبت به پدران کودک گویای این است که عمدتا‌دختران خردسال و کودک واقع در سنین ۱۸ـ۱۰سالگی با ۸۵درصد همسر مردانی شده‌اند‌که در سنین بالای ۱۸سال قرار دارند و فقط ۱۵درصد از این قشر کودکان با کودکان هم‌سن و سال یا هم‌نسل خود ازدواج کرده‌اند. به گفته یک پژوهشگر فعال حوزه کودکان و با استناد به پیمان نامه جهانی حقوق کودک که افراد زیر ۱۸ سال را کودک دانسته، حدود هفت درصد از کودکان در سنین ۱۰ تا ۱۸ ساله کشور تا سال ۸۵ ازدواج کرده‌اند و حدود ۷۵۰ هزار نفر از این ۸۴۸ هزار نفر دختر و مابقی پسر بوده‌اند.

۲۵ هزار نفر از ۸۴۸ هزار کودک در سنین کمتر از ۱۸ سال طلاق گرفته و حدود ۱۲ هزار نفر نیز همسران خود را از دست داده‌اند. فرشید یزدانی می‌گوید: "در حال حاضر ۲۵ هزار نفر از کودکانی که ازدواج کرده بودند، طلاق گرفته‌اند»،وی‌نسبت جنسیتی این کودکان را این گونه عنوان کرد: ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر از این کودکان مرد و مابقی زن هستند. همچنین حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر از این کودکان به دلیل مرگ، همسر خود را از دست داده‌اند."

یزدانی با اذعان بر این که ۴۹۰ هزار نفر از مجموع کودکان ازدواج کرده، در نقاط شهری زندگی می‌کنند، تعداد کودکان روستایی ازدواج کرده را حدود ۳۵۵ هزار نفر خواند. طبق قانون کشور‌سن تعیین‌شده برای ازدواج دختران ۱۳سال و برای پسران ۱۵سال مقرر شده است و قانون راهی پیش‌بینی کرده برای ازدواج زودرس دختران مبنی بر اینکه اگر دختران ویژگی‌های جسمانی خاصی داشته باشند، می‌توانند از معافیت از شرط سن استفاده کنند مثلا اینکه دختری رشید که از قوای جسمانی بالایی برخوردار باشد و باید توجه داشت که این آمار در جنوب کشور ارائه شده است؛ جایی که ویژگی فیزیولوژیکی دختران در جنوب با دختران شمال کشور بسیار متفاوت است. بنابراین قانون در این زمینه راه را باز گذاشته است. پس این آمار وجود داشته و با تایید مرکز ثبت احوال صورت گرفته، اما اگرچه این آمار روز به روز در حال کاهش است اما این مسئله وجود دارد و قابل کتمان نیست.

میزان ازدواج زودهنگام در استان‌های کشور بیانگر آن است که پایین‌ترین میزان ازدواج زودهنگام متعلق به شهر تهران با ۷٫۷ درصد است و مناطق روستایی استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند.

هم‌چنین بررسی درصد کسانی که تا قبل از سن ۱۷، ۱۸ و ۱۹ سالگی ازدواج کرده‌اند نشان می‌دهد که نزدیک به ۸/۲۲ درصد دختران ۱۷ ساله در مناطق روستایی و ۱/۱۳ درصد در مناطق شهری ازدواج کرده‌اند. در ارتباط با دلایل عدم اشتغال به تحصیل افراد ازدواج کرده نیز در این بررسی ۵۶ درصد افراد اظهار کردند که دلیل ترک تحصیل آن‌ها ازدواج بوده است این در حالی است که برای افراد غیرمتاهلی که به مدرسه نمی‌روند مشکل دسترسی به مدرسه مهم‌ترین عامل بوده است.

آمارها نشان می‌دهد در سطح جهانی نیز ۳۶ درصد زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند. سالانه ۱۴ میلیون نوبالغ ۱۵ تا ۱۹ ساله زایمان می‌کنند و دختران زیر سن ۱۵ سال، ۵ برابر بیش از دختران سن بیست سالگی دستخوش مرگ و میر در طول بارداری یا زایمان می‌شوند. دختران زیر سن ۱۸ سالگی، ۶۰ درصد بیش از دختران بالای ۱۹ سالگی شاهد مرگ و میر نونهالشان در یک سال اول زندگی شان هستند و حتی اگر شانس زنده ماندن داشته باشد بیش‌تر در معرض بیماری‌های کم وزنی، کمبود مواد غذایی و دیرکرد در رشد جسمی و شناختی قرار می‌گیرند.

خانه سینما را نمی‌توان منحل کرد

به دنبال تشکیل کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما در معاونت سینمایی و تصمیم این کمیسیون برای تعیین تکلیف اموال خانه‌سینما و تصویب این موضوع که درصورت انحلال خانه‌سینما؛ اموال این خانه به "کارگروه ساماندهی امور تشکل‌های صنفی سینمایی" منتقل شود، فرهاد توحیدی(رئیس هیات مدیره خانه‌سینما و سخنگوی این هیات)؛ انحلال خانه‌سینما را غیرممکن عنوان کرد. 

به گزارش ایلنا، توحیدی با اشاره به اینکه انحلال خانه‌سینما غیرممکن است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکایتی از خانه‌سینما کرده و خواستار آن شده تا اساسنامه مورخ ۲۰/۳/۸۷ باطل و فعالیت خانه‌سینما براساس اساسنامه قبل از آن یعنی سال ۸۳ ادامه یابد.

وی ادامه داد: حتی اگر این شکایت درست باشد، بازهم نمی‌توان خانه‌سینما را منحل یا تعطیل کرد و این خانه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

رئیس هیات مدیره خانه‌سینما با اشاره به مصوبات کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما گفت: بهتر است دوستان عجله نکنند و تا زمان تشکیل دادگاه صبر کنند و اجازه دهند دادگاه حکم را صادر کند. ما آمادگی کامل داریم تا در دادگاه حضور پیدا کنیم و از خانه سینما دفاع کرده و دفاعیات خود را ارائه کنیم.

دادگاه روزنامه اعتماد ملی برگزار شد

سومین جلسه رسیدگی به پرونده مدیرمسئول روزنامه توقیف‌شده «اعتماد ملی»، صبح یکشنبه در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه رسیدگی به پرونده «محمدجواد حق‌شناس» در دادگاه مطبوعات، این متهم در خصوص چهار مورد اتهامی به دفاع از خود پرداخت.

بر اساس این گزارش، رسیدگی به چند مورد اتهامی و اخذ آخرین دفاع به جلسه دیگر موکول شد.

تفهیم اتهام پنج فعال سیاسی در شاهین شهر اصفهان

روز پنج شنبه هشتم دی ماه سال جاری، پنج تن از فعالین سیاسی پان ایرانیست به دادگاه انقلاب شاهین شهر استان اصفهان احضار شده و در پی این احضار اتهام «تبلیغ علیه نظام» به آنان تفهیم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، آقایان رضا کرمانی، حسین شهریاری، حجت کلاشی و دو تن دیگر روز پنج شنبه در دادگاه انقلاب شاهین شهر حضور یافتند و دفاعیات خود را در خصوص اتهامات وارده به بازپرسی این دادگاه اعلام نمودند.

این سه تن سال گذشته در ۳۰ کیلومتری اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند الف ط زندان اصفهان منتقل و پس از مدتی به قید وثیقه از زندان آزاد شدند.

بی‌خبری از سرنوشت ابوالفضل عابدینی و شاهین زینعلی

علی رغم گذشت یک هفته از زمان انتقال ابوالفضل عابدینی و شاهین زینعلی به بند ۲۰۹ زندان اوین، از سرنوشت این دو زندانی سیاسی اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ابوالفضل عابدینی و شاهین زینعلی در حالی کماکان در بند ۲۰۹ به سر می‌برند که حکم صادره جهت انتقال این دو فعال سیاسی از بند ۳۵۰ به انفرادی ۲۰۹ یک هفته اعلام شده بود.
از سویی با توجه به عدم ملاقات و تماس تلفنی و نحوه انتقال این دو زندانی سیاسی نگرانی ها در خصوص سلامتی نام بردگان افزایش یافته است.
گفته می‌شود دلیل احتمالی انتقال نام بردگان به بند ۲۰۹ اوین موضع گیری های اخیر این فعالین سیاسی در زندان اوین بوده است.

اعتصاب طولانی مدت کارگران مخابرات آبادان

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که کارگران کوی ذوالفقاری آبادان به دلیل عدم دریافت حقوق، ۷ ماه است که در اعتصاب به سر می‌برند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از آبادان، اعتصاب کارگران مخابرات در حالی ادامه یافته است که برخی از ساکنین منطقه ذوالفقاری آبادان با ابراز نارضایتی از قطعی تلفن‌های ثابت خود اعلام نمودند که با اعتصاب کارگران مخابرات کوی ذوالفقاری دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند و نمی‌دانند چگونه صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین امر برسانند.

این مهم در حالیست اداره‌ی مخابرات علاوه بر در نظر نگرفتن مطالبات کارگران، تا کنون از پاسخ به مردم هم سر باز میزند.

سال ۲۰۱۲ در ايران با خطر اعدام گسترده در زندان قزل حصار کرج

زانيار و لقمان مرادي در خطر اجراي حکم اعدام

طبق خبري که به کميته بين المللي عليه اعدام رسيده است٬ به زانيار و لقمان مرادي در روز شنبه ٣۱ ماه دسامبر ۲۰۱۱ نامه اي را نشان داده و به آنها اعلام کرده اند که اجراي حکم اعدام در دستور جانيان است . اين دو زنداني هنوز مطمئن نبوده اند که آيا اين حکم از سوي ديوان عالي حکومت اسلامي است و يا اينکه نهاد ديگري آنرا نوشته است. آنچه که مهم است وضعيت اين دو زنداني خطرناک است و بايد براي نجات اين دو جوان فورا دست به کار شد. زانيار و لقمان به اتهام " ترور پسر امام جمعه مريوان" دستگير شده اند.

زانيار اکنون ۲۲ ساله است . او پسر جواني است که در صدايش ترس وجود دارد و از رنجهايي که در دوره زندان به او رفته سخن ميگويد. زانيار باور نميکند که دنيا ساکت بنشيند و او را به دليل اعتراف به اتهاماتي که زير شکنجه و با تهديد به تجاوز جنسي از آنها گرفته اند٬ در ملا عام اعدام کنند. او از دنيا ميخواهد به کمک او بشتابيم.

او ميگويد به ما گفتند در دادگاه همه چيز را قبول کنيد سپس آزاد ميشويد. نه ماه در زندان سنندج چنان شکنجه ام کردند که بدنم آسيب زياد ديد٬ هيچ اقدامي براي معالجه من نکردند ما از ترس شکنجه ٬ هر آنچه آنها ميگفتند را تائيد ميکرديم من فقط ۲۰ سالم بود و تاب تحمل اين همه شکنجه را نداشتم... نه ماه اول دستگير شدنم در انفرادي بودم و همه ميدانند که انفرادي براي يک جوان بيست ساله چه معنايي دارد به اين شکنجه بايد کتک زدن و تحقير و توهين و آزارهاي روحي و جسمي و تهديد به تجاوز را اضافه کنيد تا وضعيت مرا کمي درک کنيد. او در بخشي از رنجنامه اش که براي افکار عمومي بين المللي نوشته ٬ ميگويد:
تا اينکه خواستند شکنجه های جنسی و بطور غير انسانی استفاده کنند، يک بطری را آورده بودند و می گفتند که بايد قبول کنی اگر قبول نکنی بايد روی اين بطری بشينی و همچنين تهديد به تجاوز جنسی می کردند و می گفتند خودت انتخاب کن يا قبول می کنی يا اين آخرين راهته،من هم به ناچار قبول کردم چون نمی توانستم اين نوع شکنجه ها را تحمل کنم و بشدت از ناحیۀ بيضه خونريزی و سوزش داشتم وديگر در برابر شکنجه های بی رحمانه دوام نداشتم. حتی هيچ دکتری برای معالجۀ من نياوردند.



لقمان ۲۶ سال دارد و ميگويد :



تعداد بازجوهای من ۶ تا ۷ نفر بودند و هر چند ساعت عوض می شدند و من حق خوابيدن و غذا خوردن و استراحت کردن را هم نداشتم و از روی تاريخ صفحات بازجويی می دانستم که سه شب و سه روز است که دارند از من بازجويی می کنند و من در حال بازجويی از بی خوابی و نداشتن استراحت خوابم می برد و از حال می رفتم ولی با شلاق زدن دوباره من را بيدار می کردند. چشم هايم داشت از بی خوابی کور می شد ولی باز هيچ توجهی نمی کردند و بعد از شکنجه های فراوان به من گفتند که تو بايد قبول کنی که آن ها را ترور کرده ای وگرنه به خانواده ات ضربه ی سنگينی می زنيم و خودت هم می دانی که از اينجا نمی توانی بيرون بروی و من هيچ اتهامی را قبول نکردم و بازجوها می خواستند از شکنجه های جنسی استفاده کنند و من هم به ناچار برای شکنجه هايی که می خواستند بکنند، تمام حرف های آن ها را قبول کردم و هرچه می گفتند، می نوشتم و بعد از اينکه همه ی حرف های آن را در مورد ترور نوشتم به من گفتند که تو تنها يک راه حل برای بيرون رفتن از اينجا داری و راه حل اين است که به اقبال مرادی زنگ بزنی و بهش بگويی که من تير خوردم و زخمی هستم و در مرز باشماق گير کردم. بيا دنبالم. تا بيايد و ما هم او را ترور کنيم و بکشيم.



از زندان قزل حصار کرج خبر ميرسد که ۱۷ نفر را به سلولهاي انفرادي منتقل کرده اند و احتمال اجراي حکم اعدام آنها در اين روزها وجود دارد. اسامي ۱٣ نفر را که از طرف " فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران" منتشر شده است٬ در اينجا ملاحظه ميکنيد:



غلامرضا فاروغ بابل زهي ۲۸ ساله از شهروندان افغانستاني

عليرضا جاويد شيرازي ٣۸ ساله

عزيز شکري ۲۴ ساله که بدليل ۲۰ گرم هروئين ميخواهند او را اعدام کنند.

محسن کاکاوند ٣۲ ساله

حسن پناهي ۴۵ ساله

محمود کرماني

يدالله محمدي ۴۰ ساله

عبدالرعوف بروهي ۴۰ ساله

اصغر شيخ ستوده

عبدالحميد ده مرده

سعيد رضا زاده ۲۶ ساله

محمد درويشي ۲۷ ساله

کميته بين المللي عليه اعدام ضمن محکوم کردن جنايات و وحشيگريهاي حکومت شکنجه و اعدام از همگان دعوت ميکند که به اين رفتار وحشيانه و سنگدلانه حکومت اسلامي اعتراض کرده و در سال ۲۰۱۲ موج گسترده اي از اعتراضات را عليه اين حکومت و عليه احکام اعدام دامن بزنند.
کميته بين المللي عليه اعدام

تایید حکم حبس و شلاق برای رقیه حسن زاده

حکم حبس و شلاقِ رقیه حس زاده، شهروند ساکن تبریز از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تایید شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رقیه حسن زاده که از طرف شعبه ۱۰۴ دادگاه عمومی جزائی تبریز محکوم به ۹۱ روز حبس و ۲۰ ضربه شلاق شده بود، از سوی شعبه دوازدهم دادگاه تجدید نظراستان آذربایجان شرقی تایید شد.

اتهام وی «اخلال در نظم عمومی» از طریق سر دادن شعار بر علیه نظام عنوان شده است.

رضا شهابی: مسئولان به هیچ کدام از وعده هایشان عمل نکرده اند

کمیته دفاع از رضا شهابی در اعلامیه ی شماره ی دوازده خود متن نامه‌ی اعتراضی رضا شهابی، کارگر زندانی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه را منتشر کرده است.

رضا شهابی در این نامه ی اعتراضی گفته است ده روز بعد از پایان اعتصاب غذای او، مسئولان به هیچ کدام از وعده هایشان عمل نکرده اند.این‌جانب کارگر زندانی رضا شهابی ذکریا عضو هیئت‌مدیره و خزانه­ دار سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی که به دلیل دفاع از حق و حقوق کارگران همکارم و فعالیت صنفی قریب به ۲۰ ماه است که بدون محاکمه در بازداشت موقت به سر می­برم، اکنون بیش از ۱۰ روز است که به اعتصاب غذای ٣۱ روزه خود پایان دادم اما برخلاف گفته‌ی مسئولین هیچ تغییری در روند پرونده و وضعیت درمانی‌ام مشاهده نکرده‌ام.

دکتر معالج من با توجه به وضعیت بحرانی مهره‌های کمر و گردن‌ام دستور داده که همواره باید یک همراه در کنارم باشد و همچنین دستور داده تا یک قطعه پلاتینی و مقادیری دارو برای عمل جراحی تهیه شود، اما مسئولین زندان که قانوناً موظف به تهیه‌ی این موارد و دیگر ملزومات درمانی من هستند، نه تنها از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کنند، بلکه فشارهای روانی و عصبی بر من و خانواده‌ام را افزایش داده و از ملاقات خانواده و نزدیکانم با من جلوگیری می‌کنند.

با توجه به وضعیتی که برای من پیش آمده، اعلام می‌کنم که تا موارد زیر برای من فراهم نشود، اجازه‌ی هیچ‌گونه درمانی را نخواهم داد:

۱- باید با من به عنوان یک مریض رفتار شود و نه یک زندانی، زیرا این جا بیمارستان است و نه زندان اوین.

۲- ملاقات و همراه من باید کاملاً آزاد و به مانند دیگر بیماران باشد و نباید خانواده من مجبور باشند برای گرفتن مجوز ملاقات و همراه، هر ٣ روز یک‌بار، ساعت‌ها و روزها در راهروهای دادستانی انتظار بکشند.

٣- مسئولین زندان باید سریعاً نسبت به تهیه‌ی اقلام دارویی و کلیه‌ی ملزومات مورد نیاز عمل جراحی من اقدام کنند و کلیه‌ی آثار سوء ناشی از دیرکرد در روند معالجه متوجه مسئولین زندان است.

۴- به جهت آمادگی برای عمل سنگینی که در پیش دارم، من به محیطی آرام و بدون دغدغه نیاز دارم. مسئولین امر موظف به ایجاد چنین فضایی هستند و باید شرایطی فراهم کنند که سربازان و دژبانان وظیفه‌ای که همراه من هستند، برخوردی شایسته با من و خانواده‌ام داشته باشند.

رضاشهابی ذکریا، کارگر زندانی

فیلترینگ یک وب سایت دیگر در ایران

وب سایت خبری تحلیلی چمران نیوز به دستور مراجع قضایی در ایران فیلتر شد.

باوجود فعالیت وب سایت خبری تحلیلی چمران نیوز در قالب یک رسانه مستقل این وب سایت نیز توسط دولت ایران فیلتر شد.

این وب سایت که فعالیت مجدد خود را از اواخر آبان ماه آغاز کرده بود پس از گذشت چند روز از فعالیتش از سوی مرکز رسیدگی به جرائم رایانه ای مجرم شناخته شده و از دسترس کاربران در ایران خارج شد.

وب سایت چمران نیوز که در راستای اهداف اصلاح طلبان خط مشی خود را تعریف کرده، همواره کوشیده است تا بدور از خبرسازی ها با انتشار اخبار صحیح به رسالت خود عمل کند و در جهت آگاه سازی افکار عمومی اندک قدمی را بردارد.

پلمپ شش كافي‌نت به دلیل استفاده از فيلترشكن

رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی از پلمپ شش کافی‌نت که از نرم‌افزارهای فیلترشکن استفاده می‌کردند، خبرداد.

به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرهنگ حسینی در این باره گفت: در راستای طرح ساماندهی کافی‌نت‌ها و نیز افزایش امنیت کاربران، ماموران پلیس فتای شهرستان بیرجند در طرحی ۲۰ روزه از تعداد ۴۳ کافی‌نت سطح شهر بازدید و شش کافی‌نت را به دلیل رعایت نکردن نکات امنیتی و استفاده از فیلترشکن پلمپ کردند.

وی گفت: در این راستا شش متصدی خاطی کافی‌نت دستگیر و به مراجع‌قضایی اعزام شدند.

به گفته رییس پلیس فتای استان خراسان جنوبی، مدیران کافی‌نت‌ها برای حفظ امنیت کاربران ملزم به رعایت نکات امنیتی از قبیل استفاده از افراد متعهد برای تصدی مسئولیت اجرایی کافی‌نت، ثبت مشخصات کاربران با رویت کارت شناسایی، نصب نکردن نرم‌افزارهای فیلترشکن، ذخیره نکردن اطلاعات مربوط به اسناد و مدارک مراجعه‌کنندگان که برای امورات بانکی یا ثبت‌نام‌ها در اختیار دارند، هستند.

حسینی در ادامه افزود: رعایت نکردن این نکات توسط مدیران کافی‌نت‌ها عواقبی قانونی توسط پلیس را برای آنان به دنبال دارد.

خودکشی در ایلام به «بحران اجتماعی» تبدیل شده‌است

مدیرکل بهزیستی استان ایلام هشدار داد: خودکشی در استان ایلام به یک بحران اجتماعی تبدیل شده که بسیار نگران‌کننده است.

"صادق رستمی"، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه آمار دقیقی از میزان ثبت خودکشی نداریم، اما بنا بر تحقیقات صورت گرفته، در برخی ماه‌ها، مرگ ۴ نفر در سطح استان در طول هفته به دلیل خودکشی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه خودکشی‌های انجام شده بیشتر توسط زنان صورت می‌گیرد، عنوان کرد: آمارهای ذکر شده از این وضعیت توسط معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی و مراکز بهداشت و درمان استان ثبت شده است.

رستمی با اشاره به اینکه سن خودکشی در استان ایلام به کمتر از ۳۰ سال کاهش یافته است، افزود: در برخی شهرستانها به‌خصوص "ایوان" وضعیت خودکشی از مرز بحران نیز عبور کرده که در قیاس استانی، وضعیت خوبی در پی نخواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام، یکی از دلایل بالابودن میزان خودکشی در بین زنان را، طلاق و مشکلات جانبی آن دانست و تصریح کرد: در راستای مهار این مشکل در سطح استان، بهزیستی قصد دارد با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و مرکز تحقیقات و پیشگیری از طلاق دادگستری استان، زنان بیوه پس از طلاق را تحت پوشش قرار بدهد.

وی، نقش رسانه‌ها را در مقابله با این پدیده شوم بسیار بااهمیت خواند و گفت: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته توسط مدیران و نهادهای فرهنگی استان، امیدواریم بتوانیم این بحران اجتماعی را به طور چشمگیری کاهش دهیم که شاهد این صحنه‌های دلخراش در استان نباشیم.

سه فعال سیاسی دیگر در بابل راهی زندان شدند

در پی اجرای احکام حبس فعالین سیاسی استان مازندران و شهرستان بابل، سه تن دیگر از فعالین سیاسی راهی زندان شدند.

به گزارش کلمه، صبح شنبه محمد معصومیان، محمد رضا کربلائی آقاملکی و مصطفی ابراهیم تبار خود را برای گذراندن ۶ ماه حبس تعزیری، به دایره اجرای احکام شهرستان بابل معرفی کردند و سپس راهی زندان متی کلای بابل شدند.

این سه فعال سیاسی ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در بابل در حوادث عاشورای ۸۸ توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شدند.

محمد معصومیان و مصطفی ابراهیم تبار به مدت ۱۵ روز و محمد رضا ملکی به مدت ۲۵ روز در سال ۸۸ در بند انفرادی زندان متی کلا و بازداشتگاه اداره اطلاعات مازندران تحت فشار و بازجوئی قرار داشتند.

این سه فعال ستاد مهندس موسوی در بابل از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ریاست قاضی باقریان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشور هر یک به ده ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند که در شعبه سه دادگاه تجدید نظر مازندران این احکام به شش ماه حبس تعزیری کاهش یافته است.

همچنین احمد میری که به یک سال حبس تعزیری و علی اکبر سروش که به چهار ماه حبس محکوم شده بودند به همراه علیرضا شهیری، فعال سیاسی جنبش سبز و رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در بابل، که به نه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت گذراندن محکومیت زندان، چند روز قبل روانه زندان شدند.

پیش از این نیز علی تاری رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در مازندران، آریا آرام نژاد خواننده و هنرمند حامی جنبش سبز، علیرضا فلاحتی رئیس شاخه جوانان جبهه مشارکت مازندران، مازیار یزدانی نیا، علی عباسی و رحمان یعقوبی فعالین دانشجوئی دانشگاه مازندران هم اکنون در زندان متی کلای بابل دوران حبس خود را سپری می کنند.

انحلال خانه سینما همین هفته اجرا می‌شود

احمد نجفی، عضو شورای عالی سینما در گفتگو با نسیم خبر داد؛ شورای عالی سینما با رأی حداکثری تصمیم به انحلال "خانه سینما" گرفت.

وی افزود: اعلام رسمی این انحلال با موافقت وزیر ارشاد در همین هفته اجرا می‌شود و صنوف مختلف زیر نظر سازمان سینمایی فعالیت می‌کنند.

احمد نجفی همچنین در گفتگو با خبرنگار «نسیم»، افزود:

-در جلسه امروز حتی مشخص شد که برخی جملات اساسنامه را با اختیار خود و بدون هیچگونه هماهنگی و رضایت و تنفیذ وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی تغییر داده‌اند.

-پس از اعلام رسمی غیرقانونی بودن خانه سینما بلافاصله دست بکار شدیم تا صنوف سینمایی را زیر حمایت قرار داده و با جدا کردن آنان از خانه سینما، مانع از ضایعات بیشتر شویم.

-برای تمام این اصناف جای مشخصی درنظر گرفته‌ایم و زیر نظر سازمان سینمایی فعالیت خواهند کرد. این صنوف یاید خودشان را جزوی از سازمان بدانند تا انشقاقی دوباره ایجاد نشود.

-اینها خیال می‌کنند با تهدید و عدم حمایت از جشنواره می‌توانند فعالیت‌های غیرقانونی را توجیه کنند اما مطمئنا این راه عجیب و غریب آنان با تصمیم امروز شورای عالی سینما به بن بست می‌رسد.

-عدم توانایی مدیریت خانه سینما خیلی زمان پیش مشخص شده و به دفعات به آنان گوشزده کرده‌ایم. اما توجه نمی‌کنند و همین کارهای سیاسی‌شان از بیرون از کشور نیز به ما ضربه زده است.

-خانه سینما تا به الان هدفی جز اختلاف‌اندازی، حربه‌افکنی و دعواهای سیاسی‌ نبوده‌اند.

-زیر بار این اقدامات و حرف‌های خانه سینمایی نخواهیم رفت. خیلی سعی کردیم هیئت مدیر خانه سینما را متوجه کنیم اما به روال غیرقانونی بودنشان ادامه دادند که نهایتا تصمیم به انحلال خانه سینما گرفتیم.

-خانه سینما باید متوجه باشد که با قطعیت یافتن این حکم، صنوف را بی‌خود و بی‌جهت درگیر نکنند چون همه با تدارک لایحه نظام سینمایی همه مورد حمایت جدی سازمان قرار می‌گیرند.

تعویق دادگاه عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری

امروز ۱۰ دی ماه دادگاه عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر عباس، برگزار نشد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، آقای سلطانی در ساعت ۱۰ صبح پس از حدود ۴ ماه بازداشت موقت برای برگزاری جلسه دادگاه به دادگاه انقلاب اسلامی تهران منتقل شد که این دادگاه به علت عدم حضور نماینده دادستان برگزار نشده و تاریخ مشخصی برای برگزاری مجدد دادگاه این وکیل دادگستری از سوی شعبه ی ۲۶ تعیین نگردیده است.

پیشتر در دفاعیات آخر که از سوی شعبه سوم دادسرای مستقر در زندان اوین اخذ گردید اتهامات این فعال حقوق بشر، «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور-ماده ۶۱۰»، «تبلیغ علیه نظام -ماده ۵۰۰» و «تاسیس گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور از طریق تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر - ماده ۴۹۸» عنوان شده بود.

عبدالفتاح سلطانی، روز نوزدهم شهریورماه، برای بار چهارم در حالی که به منظور انجام امور شغلی و پیگیری پرونده موکلین خود به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود، توسط چهارتن از ماموران امنیتی بازداشت شد و سپس ماموران به همراه وی به دفتر و منزل ایشان مراجعه کرده و ضمن تفتیش چندساعته، اسناد، کامپیوتر شخصی و وسایل ایشان را ضبط کردند.

سعید نعیمی آزاد شد

سعید نعیمی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) امروز با تودیع وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تبریز، این زندانی پس از گذشت بیش از ۲۳۵ روز از بازداشت، امروز با تودیع وثیقه‌ی ۷۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

سعید نعیمی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر آذربایجانی ۱۸ اردیبهشت امسال توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود، واقع در کرج دستگیر و برای بازجویی و رسیدگی به پرونده اش به اطلاعات تبریز منتقل شد.

مهندس نعیمی در دوران تحصیلاتش در دانشگاه زنجان، عضو شورای مرکزی و مسئول واحد سیاسی انجمن اسلامی این دانشگاه بود وی همچنین مدیر مسئول نشریه ی دانشجویی تورکی-فارسی «سَس» در دانشگاه زنجان بود.

اخراج ۳۰ نفر از کارگران سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز

به گفته‌ی دبیر اجرایی خانه‌ی کارگر اهواز ۳۰ نفر از کارگران سازمان پارک‌ها و فضای سبز این شهر از کار اخراج شده‌اند.

آقایار حسینی، دبیر اجرایی خانه‌ی کارگر اهواز، در گفتگو با ایلنا ضمن بیان مطلب فوق افزود: "این کارگران که به مدت ۸ سال است به صورت قراردادی در سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز اشتغال داشتند به دلایل نا‌معلومی از ادامه‌ی فعالیت باز ماندند."
او ادامه داد: "در شرایطی که شهرداری منطقه دو اهواز در مورد اشتغال این کارگران اعلام نیاز کرده، اما با نظر سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز این کارگران اخراج شدند."

حسینی هم‌چنین افزود: "این کارگران به مدت ۴ ماه است که حقوق در یافت نکرده‌اند و بیمه آنان نیز پرداخت نشده است."