۱۳۹۰ دی ۶, سه‌شنبه

تشکیل پرونده‌ی جدید و ضرب وشتم مازیار یزدان‌نیا در زندان

مازیار یزدان‌نیا فعال دانشجویی دانشگاه مازندران توسط زندانیان جرایم عادی در زندان متی کلای بابل مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

مازیار یزدان نیا در سال ۸۸ بیش از یک ماه را در زندان اداره اطلاعات ساری بسر برده بود و هم اکنون نیز در حالی که تنها دو هفته از بازگشت او به زندان می گذرد سه بار توسط زندانیان جرایم عادی مورد ضرب وشتم قرار گرفته است.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» مازیار یزدان نیا، رحمان یعقوبی و علی عباسی سه تن از فعالین دانشگاه مازندران بودند که در جریان اعتراض‌های خرداد ۸۸ این دانشگاه به همراه ده‌ها نفر دیگر از دانشجویان، بازداشت شده و به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده بودند، اما در ماه گذشته به صورت غیرمنتظره دادستانی بابلسر به آن‌ها و چند تن دیگر از دانشجویان این دانشگاه اطلاع داد که احکامشان به تعزیری تغییر یافته است.

منابع دانشجویی مازندران به خانه حقوق بشر ایران خبر دادن که که در گذشته نیز مسوولین زندان متی کلا با قرار دادن زندانیان سیاسی در بند مجرمین خطرناک و تحریک زندانیان عادی با آزار و اذیت این زندانیان آن‌ها را تحت فشار قرار می دادند.

یکی از دوستان مازیار یزدان نیا در این خصوص گفته است که «حدود ده روز پیش در حالی که مازیار در بند مجرمین خطرناک بسر می برد فقط بدلیل بلند خندیدن توسط یکی از زندانیان خلافکار مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بعد از این درگیری به دلایلی نامشخص او را به سلول انفرادی منتقل کردند،اما پس از چند روز دوباره مازیار به همان بند انتقال یافت و دو بار دیگر توسط زندانیان ضرب و شتم شد که با سکوت تایید امیز زندانبانان مواجه بود.

و ادامه داد که لدوستانی که در دو سال اخیر بازداشت می شدند و یا به نهادهای امنیتی احضار می شدند، همواره تاکید می‌کنند که در بازجویی‌ها به آن‌ها گفته می شد اگر دانشگاه مازندران ساکت نشود همه‌ی پرونده ها را دوباره به جریان خواهیم انداخت و احکام قضایی را از تعلیقی به تعزیری تغییر خواهیم داد. اتفاقی که عملی شده و نشان می دهد هیچ استقلالی برای دستگاه قضایی مازندران باقی نمانده است.

همچنین بر اساس گزارش ها مازیار در تماسی تلفنی به خانواده اش گفته که پرونده‌ی دیگری برای این فعال دانشجویی به اتهام «توهین به مقدسات و اهانت به رهبری» تشکیل شده است.

گفتنی است علی اکبر سروش، علیرضا فلاحتی، علیرضا شهیری، علی اکبر سروش و احمد میری چهار تن دیگر از فعالین سیاسی استان مازندران هستند که هم اکنون در زندان متی کلای بابل بسر می‌برند.

دستگیری ژیلا کرم زاده مکوندی برای اجرای حکم دو سال زندان

بامداد امروز توسط ماموران اطلاعات این ارگان دستگیر و جهت اجرای حکم ۲ سال زندان تعزیری به دادسرای زندان اوین و از آن جا به بند زنان منتقل شد.

ژیلا کرم زاده مکوندی فعال مدنی و از همراهان مادران پارک لاله امروز صبح برای انجام کارهای اداری مربوط به گذرنامه به اداره گذرنامه تهران مراجعه کرده بود که در آن‌جا بازداشت و راهی زندان اوین می‌شود.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» ژیلا کرم زاده مکوندی پیش از این در روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۸ در منزل دستگیر و مدت ۳۴ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد و سپس با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

ژیلا کرم زاده مکوندی پیش‌تر در تاریخ ۱۵ آبان ماه جهت اجرای حکم به زندان احضار شده بود.

بهمن ماه سال ۱۳۸۹ دادگاه بدوی جهت بررسی اتهامات وی تشکیل و در ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۰ حکم چهار سال حبس تعزیری را برای او صادر کرد.

دادگاه تجدید نظر سرانجام حکم را به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی در مدت ۵ سال تقلیل داد، که از زمان صدور حکم ،۲۲ شهریور ۱۳۹۰ قابل اجرا بوده است.

ژیلا کرم زاده مکوندی ، شاعر و از همراهان مادران پارک لاله بود.

دکتر ابراهیم یزدی به هشت سال زندان محکوم شد

محمد داداخواه وکیل دکتر ابراهیم یزدی در گفتگویی با رسانه ها اعلام کرد که دادگاه بدوی دبیرکل نهضت آزادی ایران را به هشت سال زندان محکوم کرده است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه حکم هنوز به دستش نرسیده به جرس گفت: اقای دکتر یزدی به ۸ سال زندان محکوم شدند، اما طبق اصلِ ۱۶۸ قانون اساسی به صلاحیت دادگاه اعتراض کردند، چون باید یک دادگاه عمومی و باحضورهیات منصفه و علنی دادگاه برگزار می شد و چون این موارد رعایت نشده، هیچ دفاعیه ای ارائه نکردیم و قاعده این بود که دادگاه به عدم صلاحیت خودش رای دهد.

دادخواه با بیان اینکه مستند دادگاه برای این محکومیت غیر قانونی است، ادامه داد: دادگاه، مستندی که ارائه داده قانون احزاب است در حالی که نهضت آزادی ایران سال ۱۳۴۰ تاسیس شده است و ماده۴ قانون مدنی صراحت دارد که اثر قانون نسبت به آتیه است و عطف به ماسبق نمی شود و از این حیث انطباق با قانون احزاب محل تردید است. ضمن اینکه در این قانون مورد استناد هیچ بندی، مبنی بر اخذ مجوز وجود ندارد. ما امیدواریم که دادگاه تجدیدنظر موارد را مدنظر قرار دهد و طی یک رسیدگی منصفانه به عدم صلاحیت دادگاه رای دهد تا در دادگاهی با حضور هیات منصفه و به طور علنی برگزار می شود، این موارد مورد بررسی قرار گیرد.

محمد دادخواه با بیان اینکه دادگاه غیابی نبوده اما دکتر یزدی به صلاحیت دادگاه معترض بوده می گوید: ما بنا به موارد ماهوی و شکلی ایرادات را ارائه کردیم و اینکه با توجه به صراحت قانون اساسی باید در محاکم عمومی و با حضور هیات منصفه اتهامات رسیدگی شود. قاضی به صرف قاضی بودن نمی تواند اظهارنظر کند بلکه باید در آن مورد خاص دادگاه به او صلاحیت داده باشد.

این حقوقدان با بیان اینکه دادگاه انقلاب دادگاهی خلافِ قانون اساسی و ازاساس غیر قانونی است، می گوید: چند سال پیش در پرونده آقای مانا نیستانی، کاریکاتوریست که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد ما اعتراض کردیم و دادگاه تجدیدنظر و قاضی پذیرفت که دادگاه انقلاب با توجه به صراحت اصل ۱۶۸ قانون اساسی صلاحیت ندارد و حکم مزبور قطع شد و مرجع تجدید نظر پرونده را به دادگاه مطبوعات ارجاع داد.

داد خواه همچنین حکم موکلش را غیر منصفانه توصیف کرده و می گوید: آقای دکتر یزدی وزیر خارجه سابق ایران و از چهره های شاخص در پیروزی انقلاب اسلامی هستند، عطوفت اسلامی ایجاب می کند که موقعیت سنی، جسمی و اجتماعی و سیاسی فرد را لحاظ کنیم، چون این یک پرونده کیفری است و باید شخصیت فرد مورد توجه قرار گیرد و اما با همه این موارد آقای دکتر یزدی به زندان فراخوانده شده که این دور از انصاف به نظر میرسد.

این وکیل دادگستری درباره دیگر موکلش دکتر محمد توسلی نیز می گوید: از چند روز قبل به دادسرای شهید مقدسی اوین مراجعه کردم و از صبح تا ظهر منتظر شدم. اما شعبه ای که معرفی کرده بودند، گفت که پرونده را ندارند و برای گرفتن وکالتنامه موفق نشدم. البته من حدود ده سال پیش یک وکالتنامه از ایشان داشتم اما دادگاه نپذیرفت. منتظرم ملاقاتی با مهندس توسلی داشته باشم تا در خصوص این مرد محترم و شهردار سابق تهران، وکالت رابر عهده بگیرم. دخترمهندس، لیلا توسلی هم مرخصی اش تمدید نشد، مرخصی را دادستان و زندان هماهنگ می کنند اما حبس ایشان در حال اتمام است و انشالله تا عید نوروز دو سال حبس شان به اتمام می رسد و از زندان آزاد می شوند.

گفتنی است، در پی انتشار نامه ای به «الغنوشی» رهبر نهضت تونس و امضای نامه ۱۳۴ امضایی فعالان سیاسی خطاب به محمد خاتمی، دکتر ابراهیم یزدی ۱۱ آبان ماه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد. پیش از این نیز بازجویان وزارت اطلاعات ساعتها از دبیر کل نهضت آزادی بازجویی کرده بودند. دکتر یزدی با رد صلاحیت دادگاه از دفاع در برابر دادگاه غیرقانونی خودداری کرد.

دکتر ابراهیم یزدی، صبح ۱۱ آبان ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به سه اتهام محاکمه شد، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تاسیس و هدایت نهضت آزادی ایران.

حکم قصاص قاتلان یک خانواده در ملاء عام اجرا می شود

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: حکم قصاص قاتلان یک خانواده پنج شنبه هفته جاری در ملاء عام اجرا می شود.

اسماعیل صادقی نیارکی در این باره اظهارداشت: در پی وقوع چهار فقره قتل در اواخر سال گذشته با بررسیهای صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی و تلاش نیروی انتظامی استان متهمین این حادثه که دو مرد به نامهای علی ۳۹ ساله متاهل و محمد ۳۷ ساله مجرد دستگیر شدند.

وی افزود: علی با ادعای اینکه رضا که یکی از مقتولین این حادثه است عکسهای خانوادگی وی را برداشته و تهدید به انتشار آنها کرده بود که در پی این تهدید قاتل تصمیم به قتل رضا می گیرد که در این راستا برای مخفی نگاهداشتن قتل به کشتن سه نفر دیگر از اعضاء خانواده مقتول از جمله دو کودک شش و ۱۳ ساله وی با مشارکت محمد اقدام می کند.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین یادآور شد: پس از رسیدگی پرونده در شعبه دوم کیفری استان رای مبنی بر قصاص برای دو قاتل صادر شد که در مرحله تجدید نظر رای صادره قطعی و با تائید ریاست محترم قوه قضائیه حکم صادره مبنی بر قصاص قاتلین در تاریخ پنج شنبه هشت دی ماه سال جاری ساعت هفت و نیم صبح اجرا خواهد شد.

یک سیلی ولایی به گوش یک نماینده ولایی

جدال درون حکومت هر روز شدید تر می شود و روزی نیست که ماجرای جدیدی اتفاق نیفتد. روز دو شنبه 4 دی ماه سران سه قوه نظام با هم دیدار داشتند و به دنبال آن احمدی نژاد جلسه اضطراری هیات دولت را تشکیل داد.

در مورد دیدار سران و جلسه اضطراری هیات دولت هیچ خبر رسمی در رسانه های حکومتی منتشر نشده است.

بر اساس حدس و گمانهای روزنامه ها، در جلسه سران سه قوه موضوع اختلاسها به شکلی مطرح شده که انگشت اتهام بیشتر به سمت باند احمدی نژاد است.

همزمان جدال بر سر سرنوشت انتخابات نمایشی و فرمایشی جریان دارد. روزنامه حکومتی مردم سالاری در شماره روز سه شنبه 5 دی در یک اشاره آشکار به باند احمدی نژاد نوشته «نگذاریم وکیل الدوله‌ها مجلس را بگیرند».

مردم سالاری در نتیجه گیری مقاله خود می نویسد:«پرونده فساد بزرگ مالی و شبهات موجود تا پیش از آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ باید به نتیجه برسد تا مبادا از بیت‌المال و سرمایه ملی مردم به نفع فرد یا گروه خاصی هزینه شود که هم نظام ضربه بخورد و هم پول مردم ایران به آتش کشیده شود.»


در رویدادی دیگر روز سه شنبه 6 دی، در جلسه علنی مجلس رژیم به علت اختلاف در مورد آمار مربوط به یارانه ها، رئیس سازمان موسوم به «هدفمندی یارانه ها» یک سیلی نثار یکی از مجلس نشینان کرد و این حرکت ولایی سبب اخراج ضارب از مجلس شد.

این درگیری در حالی صورت گرفت که مجلس نشینان در حال بررسی «طرح دو فوریتی استفساریه ماده ۱۲ قانون هدفمند کردن یارانه ها» بودند.

هدف از تصویب این طرح کنترل دولت احمدی نژاد برای اجرای قانون ضد مردمی حذف یارانه ها است.

دولت آلمان بار دیگر از مقامات ایرانی خواست از اعدام سکینه محمدی‌ آشتیانی خودداری کنند.

سکینه محمدی آشتیانی به جرم زنا و قتل همسرش به سنگسار محکوم شده بود، اما به دلیل انتقادهای شدید بین‌المللی اجرای حکم وی از سوی قوه قضاییه ایران موقتاَ لغو شده بود.

از دو روز پیش مسئولان قضایی اعلام کردند در حال بررسی حکم سنگسار وی و تبدیل آن به «حلق‌آویز کردن» هستند. مارکوس لونینگ ، مسئول حقوق‌بشر آلمان در برلین،گفت دولت این کشور خواهان برپایی محاکمه‌ای جدید و منصفانه است و تا اعلام نتیجه نهایی بررسی‌ها، سکینه محمدی آشتیانی باید از زندان آزاد شود.

لازم به توضیح است که در راستای حمایتهای انسانی از سکینه محمدی آشتیانی توسط افراد و سازمانهای حقوق بشری چندی پیش دو خبرنگارآلمانی که برای مصاحبه با خانواده وی به ایران سفر کرده بودند ، به اتهام جاسوسی دستگیر و مدتی در ایران زندانی شدند و وکیل متهم نیز که در حمایت از موکلش و اعتراض به نواقص متعدد حقوقی در این پرونده از طرف نیروهای امنیتی تهدید و درخطر بازداشت و دستگیری قرار گرفته بود ،بناچار از ایران خارج و به کشور نروژ پناهنده شد

بازداشت علی اکبر سروش از فعالان سیاسی استان مازندران

علی اکبر سروش استاد دانشگاه و از فعالان سیاسی استان مازندران صبح دیروز بار دیگر بازداشت شد.

به گزارش کلمه، دکتر سروش پس از ابلاغ محکومیت ، دوشنبه ۵ دی ماه سال جاری بازداشت و به زندان متی کلای بابل منتقل شده و تا کنون هیچ اطلاعی از وضعیت وی بدست نیامده است. بنا بر این گزارش، بر اساس رای شعبه سوم دادگاه تجدید نظراستان مازندران ، علی اکبر سروش به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده است .

هفته ی گذشته حکم حبس فعالان جنبش سبز بابل، در دادگاه تجدید نظر تایید شده و جهت اجرای حکم به شعبه اجرای احکام بابل ابلاغ شده بود.

دکتر علی اکبر سروش پس از تحمل ۴۷ روز رنج بازداشت انفرادی با قرار وثیقه آزاد شد. علی اکبر سروش عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه های بابل، با سابقه طولانی در تدریس تاریخ اسلام، از چهره های نواندیشی دینی است.

وی در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ در پی ارسال احضاریه از طرف دادسرای انقلاب بابل بازداشت شده و در اردیبهشت ماه سال ۹۰ پس از حدود ۵۰ روز انفرادی آزاد شده بود.

محاکمه گروگان آمریکایی در داددگاه انقلاب

خبرگزاری فارس: نخستین دادگاه رسیدگی به اتهامات امیر میرزایی حکمتی که چندی پیش به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت شده بود پیش از ظهر امروز سه شنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

امیر میرزایی حکمتی فرزند علی متولد 1983 میلادی اهل ایران، مقیم آمریکا ایالت میشیگان است که به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا و سرویس جاسوسی CIA علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، در ابتدای جلسه دادگاه امروز، کیفرخواست متهم توسط آقای قطبی نماینده دادستان قرائت شد؛ این کیفرخواست بر اساس گزارشات مدیرکل حقوقی و قضایی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و اقاریر خود متهم تنظیم شده بود. در این کیفرخواست بر همکاری حکمتی با دولت متخاصم آمریکا و سرویس جاسوسی CIA علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تأکید شده بود.

پس از قرائت کیفرخواست، متهم خود را معرفی و سپس در برابر سؤالات قاضی صلواتی از خود دفاع کرد و ضمن اقرار به انگیزه خود برای نفوذ در سیستم‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به سازمان جاسوسی سیا ، اظهار داشت: من در این مأموریت فریب سازمان جاسوسی آمریکا را خوردم و هرچند با مأموریت نفوذ در سیستم‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و تبدیل شدن به منبع خبری برای CIA وارد ایران شده بودم اما شخصا قصد ضربه زدن به ایران را نداشتم. چرا که قصدم این بود که در ایران زندگی کنم و به آمریکا برنگردم.

پس از سخنان حکمتی، صمدی وکیل مدافع متهم نیز به ایراد دفاعیات خود پرداخت و درباره و به کیفرخواست صادره نقدهایی اقامه کرد.

پس از سخنان وکیل مدافع، نماینده دادستان نیز از کیفرخواست دفاع و نقدهای وکیل مدافع را وارد ندانست.

سرانجام پس از اظهارات موکل، وکیل و نماینده دادستان و همچنین سوال و جواب‌های قاضی صلواتی و متهم، قاضی صلواتی اعلام کرد که پس از ارائه لایحه دفاعیه وکیل به دادگاه و بررسی‌های لازم، حکم نهایی صادر خواهد شد.

مشروح این دادگاه تا دقایقی دیگر در خبرگزاری فارس منتشر می‌شود.

قاضی صلوتی در انتهای این دادگاه گفت: برخود لازم می‌دانم که از زحمات و تیزهوشی‌های سربازان گمنام امام زمان بویژه معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تشکر کنم.

گفتنی است، در پایان این دادگاه، وکیل مدافع متهم از قاضی صلواتی به دلیل آزادی کامل در دادگاه برای ایراد دفاعیات تشکر و همچنین امیر میرزایی حکمتی نیز از دفاعایت وکیل ابراز رضایت کرد.