۱۳۹۰ دی ۲۸, چهارشنبه

بازداشت سلیمانی‌نیا، مدیر شبکه اجتماعی متخصصان ایران


حامی خبرنگاران، محمد سلیمانی‌نیا، مدیر شبکه اجتماعی متخصصان ایران و مترجم کتاب «عطر سنبل، عطر کاج» بازداشت شد.
به گزارش رادیو کوچه، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، خبر بازداشت آقای سلیمانی‌نیا را تایید کرده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده، آقای سلیمانی‌نیا، روز سه‌شنبه، ۱۷ ژانویه، در منزل پدری‌اش دستگیر شد.

پیش از این نیز آقای سلیمانی‌نیا چندین بار به وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شده بود.

از دلیل دستگیری و محل بازداشت آقای سلیمانی‌نیا اطلاعی در دست نیست.

مقاومت مردم در برابر یورش ماموران رژیم به روستای نی مریوان


طبق خبر دریافتی، روز سه شنبه 27 دیماه اهالی روستای "نی" از توابع مریوان، در برابر یورش ماموران نیروی انتظامی رژیم دست به مقاومت زدند.
خبر رسیده حاکی است در این روز ماموران نیروی انتظامی رژیم به بهانه جمع آوری آنتن های ماهواره به منازل مردم روستای نی یورش بردند. در تعاقب آن حمله ماموران رژیم با مقاومت مردم روستا مواجه و به درگیری کشیده شد. در جریان این درگیری چند تن از ماموران رژیم مجروح و مابقی اقدام به فرار نمودند. همچنین چند دستگاه خودرو متعلق به نیروی انتظامی از سوی مردم توقیف گردید. گفتنی است چند روز پیش از این ماموران رژیم با حمله به منازل مردم در شهرک های "جوجه سازی و کانی دینار" مریوان اقدام به جمع آوری و تخریب آنتن های ماهواره ای نموده بودند.

نامه رسول بداقی به بهانه اخراج از آموزش و پرورش


 رسول بداقی، معلم زندانی محبوس در زندان رجایی شهر با حکم قطعی آموزش و پرورش از وزارت آموزش و پرورش اخراج شده است.
این معلم زندانی و فعال حقوق بشری به بهانه اخراجش از آموزش و پروزش نامه ای کوتاهی را نوشته است.
متن این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:
در طول ۲۱ سالی که از پیشینه من در کارمعلمی گذشته است، از دورترین روستاهای کشور گرفته تا پایتخت ایران در سالهای نخست کارم پی برده ام که این سیستم راه به ویرانه دارد و روح و روان و جسم و جان جوانان این مرز و بوم را به نابودی بیشتر خواهد کشاند از این رو از همان آغاز کار معلمی، کمر به بدهیات بستم و مبارزه با گردانندگان این سیستم را پیشه خود ساختم از طرفی حاکمیت زورگویان و بی خِردان جز سرکوبی و کشتار و شکنجه و زندانی کردن، راه دیگری را نمی دانند و در پیش نمی گیرند.
همواره منطق و زور، دروغ و راستی، خدمت و خیانت، مهر و کین، روشنایی و تاریکی، نادانی و دانایی هیچ هماهنگی و سازشی با هم ندارند. متاسفانه کینه حاکمان بی خرد و زورگو در همه بخش های اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی، بین المللی و... رایج است و همه این بخش ها، رو به نابودی هستند. لذا راهی جز مبارزه تا از میان برداشتن این بی خردان زورگو و مستبد در پیش نیست. هیچ عقل سلیمی نمیخواهد انسانها زندانی و شکنجه شوند اما عزت و سربلندی نیز رایگان به دست نخواهد آمد و هر چه بیشتر زمان بگذرد بر این دشواری ها و خفت و خواری ها افزوده خواهد شد.
اینجانب ضمن محکوم کردن ارعاب، تهدید و احضار معلمان کشور بویژه اعضای کانون صنفی معلمان، از همکاران خود در سراسر کشور امید پشتیبانی داریم تا با همبستگی میان معلمان و سایر اقشار جامعه بتوانیم به یک حاکمیت مردمی دست یابیم.
رسول بداقی زندان رجایی شهر
۲۶/۱۰/۹۰

محکومیت دو شهروند بوکانی به ۹ سال حبس تعزیری


یک شهروند بوکانی از طرف دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به زندان محکوم گردید.
به گزارش موکریان، یوسف رحمانی پور توسط دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد، به اتهام عضویت در یکی از احزاب مخالف و اقدام علیه امنیت به تحمل پنج سال زندان محکوم شده است.
بر اساس این گزارش، نامبرده حدود چهار سال است در زندان به سر می برد، سه سال از ایام بازداشت خود را در زندان اصفهان و مدتی را در زندان خوی سپری کرده و اخیراً به زندان ارومیه منتقل شده است.
همچنین روز گذشته آژانس خبری موکریان اطلاع داد: یک شهروند سقزی به نام بهروز ریشه صاحب از طرف دادگاه انقلاب این شهر به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام، به تحمل چهار سال حبس محکوم شده است.

تجمع خانواده‌های فعالین کارگری دربند و جمعی از این فعالین در سنندج


 روز دوشنبه ۲۶ دی ماه، جمعی از فعالین کارگری به همراه خانواده‌های شریف ساعدپناه و مظفر صالح نیا فعالین کارگری دربند در ادامه‌ی اعتراض به بازداشت آنان برای دومین روز متوالی با تجمع در مقابل ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج خواستار آزادی نامبردگان شدند.
به گزارش کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، در همین راستا با توجه به حضور خانواده‌ها مامورین اطلاعات با فشار بر فعالین کارگری، شریف ساعدپناه را مجبور به تماس تلفنی با خانواده‌ی خود ساخته تا حاضرین را تشویق به متفرق شدن نمایند.
شایان ذکر است که مامورین اطلاعات وعده داده‌اند که این فعالین تا روز پنج‌شنبه در صورت عدم مراجعه‌ی مجدد خانواده‌هایشان، آزاد شوند.

با گذشت اولیای دم جوان ۲۲ ساله از اعدام نجات یافت


 یکم بهمن ماه سال ۸۷ ماموران پلیس کرج در جریان درگیری مرگباری در یکی از محله های این شهر قرار گرفتند. تیم جنایی پس از حضور در محل با جسد پسر جوانی به نام محمد روبرو شدند که بر اثر اصابت ضربه کارد به قلبش از پا درآمده بود. ضارب به نام پویا ۲۲ ساله نیز از سوی اهالی دستگیر شده بود.
با اعتراف متهم به قتل پرونده برای محاکمه به شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. قضات دادگاه پس از محاکمه پسر جوان را به قصاص محکوم کردند.

با اعتراض متهم پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد که قضات دیوان عالی حکم قصاص را تایید کرده بودند.

در حالی که نام پویا در لیست اعدامی های اجرای احکام دادسرای جنایی قرار گرفته بود مادر مقتول با مراجعه به دادسرا از خون پسرش گذشت.

او به قاضی اجرای احکام گفت: چند شب قبل پسرم به خوابم آمد و از من خواست قاتلش را ببخشم.

با گذشت مادر مقتول پسر جوان از مجازات اعدام نجات یافت و پرونده او برای رسیدگی به جنبه عمومی جرم به شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

سهام الدین بورقانی بازداشت شد


سهام الدین بورقانی عکاس، روزنامه نگار وفرزند مرحوم احمد بورقانی نماینده مردم تهران در مجلس ششم و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در دولت اصلاحات، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.
به گزارش وبسایت ندای سبز آزادی، سهام الدین بورقانیسومین روزنامه نگاری است که در چند روز اخیر بازداشت شده است.
بر اساس این گزارش ماموران امروز با ورود به منزل او ابتدا به تفتیش خانه پرداخته و سپس سهام بورقانی را با خود به نقطه نا معلومی برده اند.

پیش از این مرضیه رسولی و پرستو دوکوهکی نیز به همین شیوه بازداشت شده اند و به نظر می رسد دور تازه ای از برخورد با روزنامه نگاران در ایران آغاز شده است.

۱۰ تن از شهروندان اهل سنت در اهواز بازداشت شدند


دوشنبه شب ۲۶ دی، جمعی از شهروندان اهل سنت اهواز توسط نیروی انتظامی و امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.
به گزارش سنی نیوز از اهواز نیروهای امنیتی منازل اهل سنت در محله های «کوت عبدالله» و «أخر سفالت» را مورد هجوم قرار داده و ۱۰ تن از اهل سنت عرب تبار را دستگیر نموده و به مکان نامعلومی انتقال دادند.
بر اساس این گزارش اسامی افراد دستگیر شده به قرار ذیل می باشد:

۱. استاد عبدالواحد بیت صیاح (ابو ماجد) - بن حمید - ۴۷ ساله – دعوتگر - متاهل

۲. مجید باوی (ابوأنس) - بن عبد - ۳۵ ساله - متاهل – ایشان از هر دو پا فلج می باشد و قادر به حرکت نیست

۳. حمید خنفری بترانی (ابونادیة) - بن حاشی - ۴۴ ساله - متاهل

۴. جمال حزباوی (ابوخالد) - بن ناصر - ۴۴ ساله - متاهل

۵. غازی هندالی فرحانی (ابو شرار) - بن عبدالرزاق - ۳۸ ساله - متاهل

۶. سید احمد نزاری - بن حمید - ۶۵ ساله - متاهل

۷. خلف زبیدی (ابوصلاح) - ۴۳ ساله - متاهل

۸. سعید خزرجی (ابومحمد) - متاهل

۹. احمد عفراوی (ابوشهاب) - متاهل

۱۰. حسین خزرجی (ابوعلی) - متاهل

تفکیک جنیستی در ارائه کتب مدارس برای پسران و دختران


روز دوشنبه ۲۶ دی، وزیر آموزش و پرورش ایران اعلام کرد کتاب های درسی دانش آموزان بر اساس برنامه های این وزارتخانه تفکیک جنسیتی می شود. وی اعلام کرده که این کار در راستای «تحول بنیادین» انجام می شود. پیش تر در مهر ماه امسال، حاج بابایی از تغییر کتاب درسی در «راستای مبارزه با جنگ نرم» در مقطع ابتدایی خبر داده بود.
حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش حکومت ایران، در حاشیه یک همایش تاکید کرد که وزارت آموزش و پرورش برنامه دارد که فضاهای آموزشی، آموزش و تربیت و کتاب های درسی را بر اساس تفاوت های جنسیتی دانش آموزان «متناسب سازی» کند.

به گزارش خبرگزاری مهر وزیر آموزش و پرورش گفت: «باید مدارسی بسازیم که در آن دختران و پسران احساس آرامش کنند نه اینکه مدارسی بسازیم که بعد از ساخت آن نیاز به متناسب سازی داشته باشیم.»

طرح استتار مدارس دخترانه با عنوان طرح «شاداب سازی فضای مدارس دخترانه»، در سال ۱۳۷۸ برای نخستین بار در برخی از مدرسه‌های تهران به اجرا در آمد.

بر اساس این طرح، دیوار مدارس بلندتر می‌شد تا داخل مدرسه یه راحتی دیده نشود و دختران دانش آموز در برخی مدارس بتوانند بدون حجاب در مدرسه رفت و آمد کنند.

مقامات وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم ایران در دو سال اخیر به‌شکل بی‌سابقه‌ای به اسلامی کردن مراکز آموزشی ایران روی آورده‌اند.

پس از رویدادهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مسئولان جمهوری اسلامی، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت، مراکز آموزشی را جزو مکان‌هایی دانستند که در آن «تفکرات غربی» و «مخالف با اسلام» رشد می‌کنند.

در مدارس ایران نیز همین روند ادامه دارد. افزون بر جداسازی دختران و پسران، تغییر کتاب‌های درسی دانش‌آموزان امسال در جهت مبارزه با «جنگ نرم» نیز از جمله این اقدامات به‌شمار می‌روند.

فواد خانجانی جهت اجرای حکم روانه زندان شد

فواد خانجانی، از شهروند بهائی بازداشت شده پس از حوادث روز عاشورا، امروز ۲۷ دی ماه خود را برای گذراندن دوران محکومیت چهار ساله‌اش به زندان اوین معرفی کرد. 

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این دانشجوی محروم از تحصیل بهائی پیش‌تر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم عینا در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد تایید شده است. هم چنین وکیل فواد خانجانی چندی پیش به دیوان عالی کشور اعتراض کرده بود که بنا بر اطلاع، وکیل و قاضی شعبه دیوان این شهروند بهائی از سوی وزارت اطلاعات مورد تهدید قرار گرفته‌اند. 

فواد خانجانی در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه سال ۸۹ و پس از احضار به دفتر پیگیری بازداشت و پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شد. لازم به توضیح است که پدر وی آقای علاءالدین خانجانی نیز پس از عاشورای سال ۸۸ بازداشت شده بودند. 

جمال‌الدین خانجانی، پدربزرگ ایشان نیز یکی از مدیران جامعه‌ی بهائی است که در حال سپری کردن محکومیت ۲۰ ساله‌ی خود در زندان رجائی شهر کرج می‌باشد. 

این دانشجوی محروم از تحصیل، پیشتر به علت اعتقاد به دیانت بهایی از سازمان مدیریت صنعتی در اصفهان اخراج گردیده بود.

دادگاه رسیدگی به اتهامات کوهیار گودرزی برگزار شد


جلسه رسیدگی به اتهامات کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، روز سه شنبه در شعبه ۲۶دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد.
تارنمای کمیته گزارشگران حقوق بشر گزارش داده است که در این جلسه کوهیار گودرزی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه نظام» مورد محاکمه قرار گرفت. وی که به همراه وکیل خود در دادگاه حضور یافته بود، در برابر اتهامات وارده به دفاع از خود پرداخت.
کوهیار گودرزی، در روز ۹ مردادماه در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی علی‌رغم پایان یافتن، بازجویی‌هایش، هم‌چنان در این بند به سر می‌برد و از انتقال او به بند ۳۵۰ جلوگیری شده است.
گودرزی پیش از این نیز در آذرماه ۸۸ در حالی که قصد سفر به شهر قم و حضور در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری را داشت، دستگیر و به تحمل یک سال زندان محکوم شدکه پس از سپری کردن دوران حبس خود از زندان آزاد شد.
پروین مخترع، مادر وی نیز که یک روز پس از بازداشت او در شهر کرمان دستگیر شده بود، اخیرا از سوی دادگاه به ۲۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است که این حکم با اعتراض وی به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.
پروین مخترع هم‌اکنون در بند عمومی زندان کرمان به سر می‌برد.

شیث امانی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، ظهر امروز بازداشت شد

شیث امانی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در حالی که ظهر امروز در دادگستری سنندج پیگیر پرونده کارگران زندانی، شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا بود بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.
امروز 26  دی ماه در حالی که خانواده های شریف ساعد و مظفر صالح نیا به همراه دیگر خانواده های کارگری در مقابل ستاد خبری اداره اطلاعات تجمع کرده و خواهان آزادی این دو کارگر زندانی بودند شیث امانی به همراه تعدادی از اعضای اتحادیه ازاد کارگران ایران به دادگستری سنندج رفتند و شیث امانی در آنجا خواهان ملاقات با دادستان و رویت پرونده های شریف ساعد پناه و روشن شدن اتهامات وارده بر آنها شد. اما نه تنها هیچ پاسخی در این مورد به شیث امانی داده نشد بلکه ایشان بلافاصله دستگیر و حدود ساعت 14 ظهر به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.
شیث امانی حدود سه هفته عمل پیش جراحی سنگینی را به علت دیسک کمر انجام داده بود بطوری که به علت وخامت وضعیت جسمانی اش پس از عمل جراحی به بخش آی سی یو منتقل شده بود.
شیث امانی یکی از کارگران نساجی کردستان و سالها نماینده کارگران این کارخانه و یکی از رهبران کارگری شناخته شده در سنندج و از بنیان گذاران و اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است که بدنبال برگزاری مراسم اول ماه مه در سنندج در سال 1386 دستگیر و سپس همراه با صدیق کریمی یکی دیگر از بنیان گذاران و اعضای هیئت مدیره اتحادیه  به دو سال و نیم زندان محکوم شد اما بدلیل اعتراضات گسترده اتحادیه آزاد کارگران ایران، سازمانهای کارگری در ایران و سراسر جهان و با اعتراضی که کارگران سنندج هنگام مسافرت آیت الله شاهرودی ریاست وقت قوه قضائیه در سنندج انجام دادند این احکام توسط وی لغو شد و این خبر از شبکه های تلویزیونی محلی استان کردستان نیز پخش گردید با این حال مدتی پیش دادگاه اجرای احکام در شهر سنندج طی ابلاغیه ای به شیث امانی و صدیق کریمی به آنان اعلام کرد احکام صادره بر علیه آنها در سال 1387 تماما ملغی نشده است و آنها برای تحمل زندان باید خود را به دادگاه اجرای احکام معرفی کنند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران تعرض گسترده به اعضای هیئت مدیره اتحادیه در شهر سنندج را قویا محکوم میکند و اعلام میدارد تعرض به اتحادیه آزاد کارگران ایران و اعضای هیئت مدیره آن و دیگر کارگران آگاه و معترض، هیچگاه طبقه کارگر ایران را وادار به تمکین در برابر تحمیل شرایط برده واری که با تغییر قانون کار، انجماد دستمزدها، قطع یارانه ها  و در تگنا قرار دادن بیش از پیش رهبران کارگری در جریان است نخواهد کرد.


اتحادیه آزاد کارگران ایران – 26 دی ماه 1390



مرضیه رسولی، روزنامه نگار بازداشت شد


مرضیه رسولی، روزنامه نگار، سه شنبه شب (۲۷ دی ۱۳۹۰) در خانه اش در تهران بازداشت شد.
به گزارش بی بی سی فارسی، نیروهای امنیتی همزمان با بازداشت مرضیه رسولی، وسایل شخصی او را هم ضبط کرده اند؛ هم‌چنین ماموران امنیتی هنگام بازداشت مرضیه رسولی حکمی ارائه داده اند که در آن اتهام خانم رسولی "اقدام علیه امنیت ملی" ذکر شده است.
ماموران امنیتی گفته اند خانم رسولی را به زندان اوین منتقل می کنند.
مرضیه رسولی خبرنگار حوزه کتاب و موسیقی بود که سابقه کار در چندین روزنامه از جمله شرق و اعتماد را دارد.

پرستو دوکوهکی، روزنامه‌نگار، بازداشت شد


مأموران امنیتی شامگاه یکشنبه پرستو دوکوهکی، پژوهشگر و روزنامه‌نگار اجتماعی، را در منزلش در تهران بازداشت کرده‌اند. مقام‌های قضایی تاکنون نسبت به این خبر واکنشی ابراز نکرده‌اند.
به گزارش رادیو آزادی، به گفته‌ی یکی از اعضای خانواده‌ی خانم دوکوهکی، فعالیت‌های او در سال‌های اخیر به ترجمه و همکاری با «بنیاد شریعتی» محدود بوده و هیچ‌گونه فعالیت سیاسی و رسانه‌ای نداشته است.
بنابر همین گزارش، خانم دوکوهکی از چند ماه پیش و در پی مرگ پدرش، تحت درمان قرار داشته و به دستور پزشک، باید به شکل مداوم دارو مصرف کند.

دوکوهی نویسنده‌ی وبنوشت (وبلاگ) زن‌نوشت است که در آن، در مورد مسائل ایران، مسائل اجتماعی، زنان و زندگی روزمره‌ی خود می‌نویسد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به مشارکت در مجله‌ی اینترنتی کاپوچینو و همچنین وبنوشت گروهی هنوز اشاره کرد.

وبنوشت او، به عنوان بهترین وبلاگ ژورنالیستی فارسی، در سال ۲۰۰۵ میلادی، از سوی دویچه وله انتخاب شد.
وی از سال ۷۷ تا کنون در روزنامه های همبستگی، یاس نو، وقایع اتفاقیه، اقبال، ایرانشهر (ضمیمه‌ی روزانه‌ی همشهری)، سرمایه، اعتماد ملی، شرق و نشریات از جمله ماهنامه‌ی زنان به فعالیت پرداخته است.

با فعالیت موقت خانه سینما موافقت نشد

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری از ابلاغ دادخواست خانه سینما به وزارت ارشاد خبر داد و گفت: این وزارتخانه یک ماه فرصت دارد لایحه دفاعیه خود را به شعبه ارسال کند. 

علی اکبر بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح روند رسیدگی به پرونده انحلال خانه سینما، گفت: پس از تصمیم وزارت ارشاد در خصوص انحلال خانه سینما، اعضای هیئت مدیره آنجا شکایتی را در دیوان عدالت اداری کشور مطرح کردند که برای رسیدگی به یکی از شعب ارجاع شد. خواسته شاکی در پرونده صدور دستور موقت عدم اجرای این تصمیم وزارت ارشاد و سپس ابطال آن بود. 

وی افزود: شعبه دیوان عدالت اداری خواسته شاکی در خصوص صدور دستور موقت را موجه ندانسته و آن را رد کرد. در ادامه بحث رسیدگی در ماهیت امر که همان ابطال تصمیم وزارت ارشاد است در دستور کار قرار گرفت که تصمیم گیری در این زمینه نیاز به زمان دارد. 

بختیاری تاکید کرد: دادخواست خانه سینما برای وزارت ارشاد ابلاغ شده است که آنها یک ماه فرصت دارند پس از دریافت آن لایحه دفاعیه خود را به شعبه ارسال کنند که پس از وصول لایحه دفاعیه و فراهم بودن سایر شرایط قاضی پرونده در این خصوص تصمیم گیری می کند. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر تصمیم وزارت ارشاد به قوت خود باقیست و باید توجه داشت آرای دیوان عدالت اداری با توجه به قانون حاکم قطعی است.