۱۳۹۰ دی ۲۰, سه‌شنبه

در سال ۲۰۱۱، ۵۲۹ نفر اعدام، ۵۹۷ فعال سیاسی و مدنی محکوم و ۴۶۱۵ نفر بازداشت شدند

نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار گزارشی نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۱ را مورد بررسی آماری قرار داد.
طبق گزارش ارائه شده توسط این نهاد، از مجموع ۲۷۵۱ گزارش ۱۱۲۰۰۷۷ مورد نقض موارد و بندهای مقاوله نامه‌های حقوق بشری جاری مستند شده در ایران صورت گرفته است.
این گزارش که در ۱۱ رسته حقوق مورد بررسی قرار گرفته است بر اساس اعلام مسئولین جمع آوری آمار با ۳% خطا یکی از نادر‌ترین گزارشات آماری نقض حقوق بشر است که به صورت ماهانه توسط این نهاد جمع آوری می‌شود.
مسئول نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: «طبق آمار ارائه شده در این گزارش تمرکز مدافعان حقوق بشر در سال ۲۰۱۱، ۴۲ درصد در تهران و ۵۸ درصد در سایر نقاط کشور بوده است که ضعف نهاد‌های مدنی در شهر‌های حاشیه‌ای کشور را نشان می‌دهند.»
وی در ادامه افزود: «بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۱، ۴۹۸ نفر از سوی دستگاه قضایی به اعدام محکوم شده و ۵۲۹ نفر نیز در استان‌های مختلف کشور اعدام شدند.»
وی هم چنین خاطر نشان کرد: «از میان اعدام شدگان ۶۱ نفر در ملاء عام اعدام شدند که برابر با ۱۲% اعدام شدگان است، طبق این گزارش ۳۲۳ نفر از اعدام شدگان مرد، ۶ تن زن و ۲۰۰ تن با جنسیت نامعلومی بوده‌اند.»
۷۶% اعدام شدگان با اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شدند، ۱۱% نیز به اتهام تجاوز به عنف، ۵% نیز به اتهام قتل بوده است.
طبق گزارش یاد شده ۱۳ درصد اعدام شدگان در استان تهران، ۱۲% در آذربایجان غربی و ۱۰% آن‌ها نیز در خراسان رضوی اعدام شده‌اند.
مسئول نهاد آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ادامه به گزارشگر هرانا گفت: «بر اساس تحقیقات آماری انجام شده ۲۹% اعدام‌های سال ۲۰۱۱ از سوی نهادهای مدنی اعلام شده است و ۷۱% دیگر آن نیز توسط دستگاه قضایی اعلام شده است.»
در طی یکسال گذشته مراجع قضایی حکومت ایران اعم از بدوی و تجدید نظر، اقدام به صدور ۱۸۵۰۸ماه حبس (تعلیقی و تعزیری) نموده‌اند که از این مقدار، حوزه اصناف ۵۸۴ ماه، حوزه اقلیت‌های ملی-قومی ۲۵۳۸ ماه، اقلییت‌های مذهبی ۳۷۷۶ ماه، اندیشه و بیان ۹۵۵۴ ماه، دانشجویان ۱۲۳۹ ماه، زنان ۷۷ ماه، کودکان ۵۴ ماه، فرهنگی ۲۲۲ ماه، کارگران ۴۶۴ ماه را به خود اختصاص داده‌اند.
در بررسی جزئی آمار دستگاه قضایی ۵۹۷ تن از شهروندان را بیش از ۳۰۲ سال محرومیت از حقوق اجتماعی، بیش از ۱۴۲۶ سال محکومیت حبس تعزیری و ۱۱۶ سال حبس تعلیقی محکوم نموده است.
هم چنین این فعالین به یک میلیارد و شش و شش میلیون تومان جریمه نقدی و ۳۲۷۶ ضربه شلاق محکوم شدند.
بر اساس این گزارش در طی سال ۲۰۱۱ نیروهای امنیتی ۴۶۱۵ شهروند را بازداشت نموده‌اند که از این تعداد ۱۷۷۰ مورد آن به صورت موردی و ۲۸۴۵ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای یا بدون مشخص شدن هویت بازداشت شده بوده است.
در این رابطه، اصناف ۱۱۲ مورد بازداشت، اقلیت‌های قومی ۶۰۶ مورد، اقلیت مذهبی ۳۷۶ مورد، اندیشه و بیان ۳۱۸۱ مورد، دانشجویان ۱۶۹ مورد، زنان ۱۰ مورد، فرهنگی ۱۳۴ مورد، کارگران ۲۲ مورد، کودکان ۳ مورد را شامل می‌شوند.

تجمع کارگران نساجی مازندران مقابل فرمانداری قائم‌شهر

نصرالله دریابیگی، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اعلام اینکه کارگران کارخانه نساجی مازندران بیش از ۱۶ ماه است حقوق نگرفته‌اند گفت: "این کارگران در اعتراض به کم‌توجهی‌های مسئولان، مقابل فرمانداری قائم‌شهر تجمع کردند."
نصرالله دریابیگی با یادآوری اینکه کارخانه نساجی مازندران یکی از بزرگ‌ترین نساجی‌های کشور بوده است می‌گوید: "نساجی مازندران در گذشته نه‌چنان‌دور حدود ۷ هزار کارگر داشت که در اثر بی‌توجهی مسئولان به این صنعت مادر، اکنون کارگران این واحد به کمتر از ۷۰۰ نفر کاهش یافته است."

وی با اعلام اینکه کارگران این واحد به مرور زمان تعدیل شده‌اند می‌گوید: "در یک نوبت بیش از ۲ هزار کارگر را تعدیل و آن‌ها را به صندوق بیمه بیکاری هدایت کردند که پس از پایان دوره دریافت بیمه بیکاری، به خیل بیکاران پیوستند."

به گزارش قانون، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با تاکید بر اینکه در حال حاضر نساجی مازندران با بحران جدی روبه‌رو شده است می‌گوید: "کارگران این واحد اقتصادی ۱۶ ماه است حقوق نگرفته‌اند."
وی از تورم و گرانی غیرقابل کنترل ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها و سوءمدیریت دولت‌مردان خبر داد و گفت: "این تورم باعث مشکلات و معضلات جبران‌ناپذیری برای تولید، صنعت و کشاورزی شده و اکنون مظلوم‌ترین قشر جامعه یعنی کارگران نمی‌دانند که برای تظلم‌خواهی به چه کسی مراجعه کنند."

دریابیگی با انتقاد از عملکرد دولت‌های گذشته گفت: "دولت‌های سازندگی و اصلاحات قول‌های بسیاری برای بازسازی و نوسازی نساجی مازندارن دادند، اما هیچ خشتی بر خشت دیگر گذشته نشد و مشکلی را از این صنعت حل نکردند."
وی بد‌ترین عملکرد دولت‌های بعد از انقلاب در مورد صنایع به ویژه نساجی مازندران را عملکرد دولت فعلی اعلام کرده و می‌گوید: "آقای احمدی‌نژاد در سفرهای استانی به مازندران و پس از آنکه از وضعیت اسفبار کارگران خبردار شد، قول داد که مشکل این واحد را حل کند، اما دولت عدالت‌محور نیز به وعده‌های خودش عمل نکرد و کارگران را تنها گذاشت."

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران مسئولان دولتی را مخاطب قرار داد و گفت: "شما می‌دانید ۱۶ ماه حقوق نگرفتن چه معنایی دارد؟ شما تا به امروز با دست خالی به خانه رفته‌اید و به دلیل سوء‌مدیریت دولت‌مردان، خجالت‌زده زن و فرزند شده‌اید؟ شما می‌دانید عواقب بیکاری و تعویق ۱۶ ماه حقوق، فقر، ناهنجاری‌های اجتماعی، فساد اخلاقی و مالی است؟ به راستی شما چه می‌دانید نداری یعنی چه؟"

وی دلیل بحران‌های نساجی مازندران را سوءمدیریت و ناکارآمدی مسئولان دانست و گفت: "با تمام این شرایط کارخانه بزرگ نساجی امکان آن را دارد که دوباره جان بگیرد و به وضعیت مطلوب برسد، اما اشکال اینجاست که سوءمدیریت همچنان بر این کارخانه حاکم است."

دریابیگی با تاکید بر اینکه کار تولید و اشتغال؛ اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نمی‌شناسد گفت: "به جای بازی‌های سیاسی و لج‌بازی‌های چپ و راست، بهتر است به داد مردم برسید و به فکر خدمت واقعی باشید."
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با ابراز تاسف از اینکه دولت احمدی‌نژاد نیز مانند دولت‌های گذشته فقط حرف زد و شعار داد گفت: "دولت عدالت‌محور که شعار مهرورزی سر می‌داد، خلاف مسیر حرکت کرد و گره‌ای از مشکل کارگران نساجی مازندران باز نکرد."

عبدالفتاح سلطانی حاضر به دفاع از خود در دادگاه نشد

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و از اعضا کانون مدافعان حقوق بشر، روز گذشته به دلیل وجود ایراداتی در نحوه‌ی برپایی دادگاه، حاضر نشد از خود دفاع کند.

مائده سلطانی، فرزند این فعال حقوق بشر با اعلام این خبر به جرس گفت: "پدرم دو ایراد اساسی به دادگاه داشت. یکی این که دادگاه او باید با حضور هیات منصفه و با شرایط دادگاه سیاسی باشد. همچنین ادامه‌ی بازداشت او غیرقانونی است و باید قرار بازداشت تبدیل و آزاد شود."

به گفته‌ی دختر عبدالفتاح سلطانی، او گفته در صورت برطرف شدن این ایرادات حاضر به دفاع از خود است.

مائده سلطانی همچنین می‌گوید: "آخرین فرصت دفاع که به وی داده شده و او خواست‌هایش را مطرح کرده، قاضی صراحتا به او گفته آزادت نمی‌کنیم، چون اگر آزادت کنیم برمی‌گردی و همان کارهای قبل را انجام می‌دهی."

جلسه رسیدگی به پرونده عبدالفتاح سلطانی حقوقدان و عضو هیات موسس کانون مدافعان حقوق بشر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس برگزار شد.

عبدالفتاح سلطانی از تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ در زندان اوین به سر می‌برد. اساس اتهامات علیه وی، شرکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، دریافت جایزه حقوق بشر شهر نورنبرگ آلمان و مصاحبه با رسانه‌ها درباره وضعیت موکلانش است.

احضار و تهدید معلمان و فعالان آموزشی توسط نهادهای امنیتی

تعدادی از معلمان و فعالان آموزشی کشور طی چند روز اخیر توسط نهادهای امنیتی-اطلاعاتی احضار و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفتند.
به گزارش کلمه، این معلمان که بیشترشان از اعضای دو تشکل مهم صنفی معلمان ایران یعنی سازمان و کانون صنفی معلمان ایران هستند به علت تشکیل جلسات صنفی و خبر گرفتن از همکاران دربندشان توسط این نهاد‌ها بازجویی و تهدید شده‌اند.
بازجوهای وزارت اطلاعات در جلسات بازجویی به این معلمان فعال کشور گفتند که حق برگزاری هیچ گونه جلسه و یا گردهمایی را قبل از انتخابات مجلس که در اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود ندارند. آن‌ها همچنین از ارتباط با خانواده معلمان زندانی همچون عبدالله مومنی، علی‌پور سلیمان، محمد داوری، رسول بداقی و … برحذر داشته شده و سر زدن به خانواده همکارانشان را مصداق برهم زدن امنیت ملی کشور برشمردند.
همچنین به برخی از فعالان و اعضای سازمان معلمان ایران در جلسات بازجویی گفته شد که در صورت بی‌توجهی به این تهدید‌ها پرونده‌های مفتوح آنان به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد.

عدم رسیدگی پزشکی به داوود بهمن آبادی در زندان اوین

مسئولان از رسیدگی پزشکی به داوود بهمن آبادی، وبلاگ نویس که از دوم آذرماه سال جاری تاکنون در سلول‌های انفرادی زندان اوین و در بازداشت موقت به سر می‌برد، ممانعت به عمل می‌آورند.

بنا به اطلاع گزاشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، داوود بهمن آبادی، که به آرتروز گردن و پروستات مبتلاست، از روز اول بازداشت تاکنون از هرگونه خدمات درمانی و رسیدگی پزشکی محروم مانده است.
وی که دوم آذرماه سال جاری بازداشت شد، از حق ملاقات با خانوادهٔ خود طی این مدت نیز محروم مانده و همین امر سبب شده که ایشان قادر به رساندن داروهای مورد نیاز، به وی نباشند.

نامبرده که در جنگ هشت ساله بین ایران و عراق شرکت داشت و عضو گردان محمد رسول الله بود، قریب به ۵۰ روز است در سلول انفرادی به سر می‌برد و کماکان تحت بازجویی قرار دارد.

لازم به یادآوری ست که داوود بهمن آبادی، وبلاگ نویس روز چهارشنبه دوم آذرماه و در پی احضار به پلیس امنیت بازداشت و متعاقباً به زندان اوین منتقل شد.

مولوی حبیب الله مرجانی آزاد شد

مولوی حبیب الله مرجانی، یکی از اساتید دارالعلوم زاهدان، پس از تحمل بیش از ۸ ماه بازداشت، ظهر روز دوشنبه ۱۹ دی ماه آزاد شد.

به گزارش سنی آنلاین، مولوی حبیب الله مرجانی، یکی از اساتید دارالعلوم زاهدان، پس از ۲۴۸ روز بازداشت، ظهر دی ماه آزاد شده و به منزلش بازگشت.

دادگاه عمومی و انقلاب زاهدان مولوی مرجانی را به یک سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم نمود.

گفتنی است مولوی مرجانی در تاریخ یکشنبه ۱۱ اردی بهشت ماه سال جاری قبل از نماز صبح و هنگام رفتن به مسجد، توسط مأمورین امنیتی بازداشت شده بود.

تجمع کارگران شرکت واگن پارس اراک مقابل مجلس

تعدادی از کارگران شرکت واگن پارس ارک صبح امروز مقابل مجلس تجمع کردند.
به گزارش فارس، تعدادی از کارکنان شرکت واگن پارس اراک امروز سه شنبه بیستم دی‌ماه مقابل درب مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار پیگیری مطالبات صنفی خود از سوی نمایندگان مجلس شدند.
یکی از تجمع‌کنندگان در این خصوص گفت: "ما دیروز هم مقابل وزارت راه تجمع داشتیم که طوماری هم در آنجا تهیه کردیم و آقای لطفی نماینده اراک طومار را به معاون وزیر داد ولی ظاهرا مشکل ما هنوز حل نشده است."
وی با بیان اینکه ما دو ماه است که حقوق نگرفته‌ایم، گفت: "راه‌آهن واگن‌هایی که ما ساخته‌ایم را تحویل نمی‌گیرد."
تجمع کنندگان مقابل مجلس تابلوهایی هم در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود "از ما خواستند تولید کنیم؛ تولید کردیم، چرا تحویل نمی‌گیرید."

همسر دوم بودن و مسائل اقتصادی بیش‌ترین عوامل خودکشی در ایران

طبق تحقیقات انجام شده، همسر دوم بودن در میان زنان و مسائل اقتصادی در بین مردان است‌؛ هم‌چنین زنان بیش از سه برابر مردان اقدام به خودکشی می‌کنند هر چند مرگ در اثر این اقدام در میان مردان بیشتر از زنان است.

امان الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس به میزان خودکشی و آمار آن در ایران اشاره می‌کند ومی گوید: "در حال حاضر میزان خودکشی ۱۲ نفر در هر یکهزار نفر است و استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بعد همدان رکورددار آمار خودکشی در میان زنان هستند."
به گزارش پانا، این استاد دانشگاه بیشترین عامل خودکشی را مسائل خانوادگی ذکر می‌کند و می‌افزاید: "در تهران روزانه ۱۰ نفر خودکشی می‌کنند و یکی از عوامل اصلی آن همسر دوم بودن در میان زنان و مسائل اقتصادی در بین مردان است."

این پژوهشگر با بیان اینکه مردان در خودکشی از زنان موفق‌تر عمل کرده و روش‌های سریعتری را برای خودکشی انتخاب می‌کنند عنوان می‌کند: "تخریب شخصیت زنان، ازدواج‌های اجباری، تجاوزات جنسی و در نظر گرفتن آنان به عنوان ابزار از شاخص‌های بسیار مهم خودکشی در میان زنان است."

به گفته قرایی مقدم گذار از سنت به مدرنیته عامل اصلی افزایش آمار خودکشی در میان جوامع سنتی و عقب افتاده است.

مشکلات و کمبودهای اقتصادی و تبعیض و اختلاف طبقاتی از جمله عواملی است که قرایی مقدم به آن‌ها اشاره می‌کندو می‌گوید: "جوامع مدرنیته با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و اختلافات طبقاتی عامل مهمی در ایجاد بزه‌های اجتماعی و خودکشی است."

ایران سومین کشور جهان است که در آن آمار خودکشی زنان افزایش می‌یابد و در حال پیشی گرفتن از آمار خودکشی مردان است. رتبه‌های اول و دوم را در این زمینه کشورهای چین و هندوستان دارند. در کلیه کشورهای دنیا در برابر هر سه مرد که در اثر خودکشی می‌میرند، یک زن از این طریق جان خود را از دست می‌دهد.

امان الله قرایی مقدم استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در این باره می‌گوید: "بر اساس تحقیقات، خودکشی در میان زنان بیش از مردان وجود دارد. برخی از شهرهای کشور به خصوص نواحی غربی دارای آداب و رسومی هستند که زنان را به ازدواج‌های اجباری وادار می‌کند و همین امر سبب خودکشی دختران و زنان در این نواحی می‌شود."

او ادامه می‌دهد: "فشارهای روحی روانی ناشی از برچسب‌های ناموسی که به برخی زنان نسبت می‌دهند موجب استرس و ترس شده و سرانجام آنان به آخرین راهکار ممکن پناه می‌برند."

حکم پلمپ واحد صنفی یک شهروند بهایی در ساری

نیروی انتظامی واحد اماکن عمومی شهر ساری پس از بازدید واحد صنفی آرمان صفایی حکم پلمپ واحد صنفی ایشان را صادر کردند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در مورخه ۱۵ دی ماه نیروی انتظامی واحد اماکن عمومی شهر ساری پس از بازدید واحد صنفی اقای آرمان صفایی به بهانه حضور خواهر ایشان که پوشش اسلامی مقنعه و هدبند را رعایت کرده بود و بدون هیچ گونه مورد مشکوکی حکم پلمپ واحد صنفی این شهروند بهایی را بر اساس ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی صادر کرد.

همچنین یک دستگاه لب تاپ ایشان حاوی اطلاعات مربوط به حسابداری نیز با عنوان وجود موسیقی ضبط شده است.

با در نظر گرفتن مواد قانونی مذکور و اینکه ایشان حق عضویت خود را واریز می‌کند و غیر از مورد ذکر شده در جواز به شغل دیگری مشغول نیست، پلمپ واحد صنفی نامبرده غیرقانونی است.

وحید محمودی یکی از مسئولین دانشگاه آنلاین بهائیان آزاد شد

در پی تعلیق حکم ۵ سال حبس تعزیری وحید محمودی این زندانی عقیدتی و از مسئولین دانشگاه آنلاین بهایی عصر روز گذشته از زندان رجایی شهر آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گذشت ۱۲ روز از تعلیق حکم ۵ سال حبس تعزیری وحید محمودی این زندانی سرانجام از زندان رجایی شهر آزاد شد.

وحید محمودی پیش‌تر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۵ سال حبس تعلیقی به مدت ۴ سال با احتساب ایام بازداشت تبدیل شده است.

ایشان دوم خرداد ماه و در پی بازداشت و تفتیش مسئولین و مرتبطین موسسه علمی (دانشگاه آنلاین بهائیان) پس از احضار و مراجعه به دادسرای انقلاب کرج بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

پنج شهروند مسیحی فردا در رشت برگزار می شود

صبح فردا دادگاه رسیدگی به اتهامات پنج تن از شهروندان مسیحی در شعبه ۲ دادگاه انقلاب رشت برگزار می شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از رشت، عماد فروحی، کمال نعمانیان، احمد نیک نژاد، سهراب صیادی چهار شهروند مسیحی هستند که به جهت محاکمه به دادگاه انقلاب احضار شدند.
افراد یاد شده در پی احضار به شعبه بازپرسی در آبان ماه به صورت موقت و با وثیقه ۱۰ میلیون تومانی تا زمان صدور حکم نهایی آزاد شدند.
لازم به ذکر است متهم پنجم این پرونده چندی پیش از کشور خارج شده است.

مهدی خزعلی مجددا بازداشت شد

مهدی خزعلی، نویسنده، ناشر و وبلاگ نویس منتقد حکومت، ساعاتی پیش توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.
به گزارش تارنمای فرهنگ آشتی، دکتر مهدی خزعلی، پزشک، ناشر و فرزند ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان، روز دوشنبه ۱۹ دی ماه بازداشت شد.
هنوز از جزئیات بیشتر این بازداشت خبری در دست نیست.

کارگران واگن سازی پارس اراک مقابل وزارت راه تجمع کردند

کارگران شرکت واگن سازی پارس اراک امروز در اعتراض به عدم دریافت ۱۲۰ میلیارد تومان ترنست‌ تولید شده این شرکت توسط راه آهن و تعویق حقوق پرداختی آن‌ها در مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.

به گزارش مهر، شرکت راه‌آهن، شرکت زیمنس فرانسه و واگن سازی پارس از سال ۸۰ قرارداد مشترکی را به امضاء رساندند که براین اساس، مقرر شد تا ۲۰ رام از سوی واگن پارس به راه آهن تحویل داده شود.
براساس برنامه زمانبدی، ۱۳ رام از این واگن‌ها سال۸۷ آماده و تحویل داده شد اما ۷ رام باقی مانده به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان بیش از سه سال است که ساخته و آماده تحویل است که متاسفانه هیچکدام از دو شرکت طرف قرارداد نسبت به تحویل آن اقدامی نمی‌کنند که این موضوع منجر به پوسیدگی واگن‌ها شده است.

این موضوع سبب شد که امروز کارگران شرکت واگن سازی پارس در مقابل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی تجمع کرده و طوماری را در این رابطه امضاء کنند.

گفته می‌شود شرکت واگن سازی پارس هم اکنون ۵ .۱۲ میلیارد تومان بابت یکهزار و ۲۰۰ نفر کارگر به بیمه بدهکار است و همچنین بیش از دو سال است که دفترچه‌های درمانی کارگران این شرکت باطل شده و حتی برای بازنشتگان نیز حق بیمه پرداخت نشده است.

از آنجایی که هر۴ ترنست یک رام محسوب می‌شود ۷ رام باقیمانده برابر با ۲۸ ترنست است و هریک از رام‌ها ظرفیت جابجایی ۳۵۳ مسافر را دارد.

ممانعت ماموران زندان از انتقال دارو به جعفر اقدامی

مسئولین زندان رجایی شهر از انتقال داروهای جعفر اقدامی به داخل بند جلوگیری کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، جعفر اقدامی زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ زندان رجایی شهر کرج که اخیرا به دلیل درد شدید کمر و پاها به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شده بود پس از انجام آزمایشات پزشکی به بند سیاسی این زندان بازگشته است.
نامبرده هم چنین در زندان دچار بیماری های پوستی شده است که مورد توجه بهداری زندان قرار نگرفته و به همین دلیل خانواده این زندانی با هزینه شخصی خود در ملاقات های هفتگی داروهای را با مشاوره پزشکی برای وی تهیه کردند اما در هفته اخیر مامورین زندان با ارسال این داروها به بند سیاسی مخالفت کردند.
هم چنین با آغاز سختگیری ها و محدودیت های جدیدی که برای زندانیان سیاسی از سوی فردی به نام «مردانی» انجام می گیرد در مان پا و کمر این زندانی نیز به تاخیر افتاده است.
جعفر اقدامی در طول ماه های اخیر به دلیل عدم رسیدگی پزشکی بموقع و شدت درد قادر به استراحت نیست و بسیاری از امور شخصی وی نیز توسط هم بندیان وی انجام می گیرد.

عدم پرداخت حقوق کارگران سد سردشت

کارگران واحد شن و ماسه سد سردشت ماه های متمادی از حقوق خود محروم بوده اند.

به گزارش کمیته هماهنگی، ساخت این سد از سال ۸۸ شروع شده و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ کارگر زیر نظر شرکت پیمانکاری مربوطه و بصورت قراردادی مشغول به کار است.
کارگران این واحد بیش از سه ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده اند و رانندگان مشغول به کار در واحد حمل و نقل بیش از دو سال است که حقوقشان به تعویق افتاده و هر از چند گاهی مبلغی به عنوان مساعده دریافت نموده اند.

کارگران واحد شن و ماسه در حال حاضر به دلیل عدم پرداخت چهار ماه حقوق از طرف کارفرما در اعتصاب به سر می برند و عنوان کرده اند تا زمان پرداخت حقوق معوقه به کار باز نخواهند گشت.

بنابه گفته یکی از کارگران، از زمان شروع به کار ساخت این سد، سه نفر به دلیل خطرات محیط کار و نبود ایمنی جان باخته اند.

پرونده سعید جلالی فر دردادگاه تجدید نظر بلاتکلیف مانده است

پرونده سعید جلالی‌فر، فعال حقوق بشر که از سوی دادگاه بدوی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، هم‌چنان با اعتراض وی در دادگاه تجدیدنظر در حال رسیدگی است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، سعید جلالی‌فر،فعال حقوق بشر، روز ۹ آذرماه ۸۸ در منزلش بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت. وی پس از سپری کردن حدود ۴ ماه حبس، در واپسین روزهای اسفندماه ۸۸ با سپردن قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
جلالی‌فر سپس در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه‌ مورد محاکمه قرار گرفت و به اتهام‌های «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.
وی در روز ۸ مردادماه در حالی که جهت جلوگیری از ضبط وثیقه‌اش به دادگاه مراجعه کرده بود، بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت.
سعید جلالی‌فر هم‌اکنون بیش از ۹ ماه از دوران محکومیت خود را سپری کرده است و در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود.

محمدصادق هنرور شجاعی از روحانیون منتقد حکومت به زندان بازگردانده و از ظهر امروز وارد اعتصاب غذا شد.

محمدصادق هنرور شجاعی از روحانیون منتقد حکومت به زندان بازگردانده و از ظهر امروز وارد اعتصاب غذا شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، وی که از حدود یکماه قبل با موافقت دادستان ویژه روحانیت جهت مداوای بیماریهای متعدد خود به مرخصی استعلاجی آمده بود با وجود نظر پزشکی قانونی درباره ضرورت تمدید مرخصی و ادامه درمان در خارج از زندان، با عدم تمدید مرخصی توسط دادستان ویژه به دلیل مصاحبه با سایت کلمه و انتشار یک نامه سرگشاده در دوره مرخصی، صبح امروز به زندان بازگردانده شد.
نامبرده در اعتراض به این روند غیر قانونی وارد اعتصاب غذا شد.
لازم به ذکر است، هنرور شجاعی مبتلا به بیماریهای خطرناکی چون صرع، بیماری قلبی و انسداد عصبی عضلات میباشد.

فاطمه خردمند به بند ۲۰۹ منتقل شده است

فاطمه خردمند همسر مسعود لواسانی روزنامه که شنبه شب بازداشت گردیده بود در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، فاطمه خردمند شب گذشته موفق به یک تماس کوتاه از بند ۲۰۹ با منزل پدری مسعود لواسانی شد و در این تماس از انتقالش به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.
همچنین در مراجعه امروز مسعود لواسانی و جمعی از دوستان فاطمه خردمند به زندان اوین گفته شد که نام وی در لیست بند ۲۰۹ زندان اوین ثبت شده ولی فعلا بنابر دستور کارشناس پرونده ممنوع الملاقات است.

ابوالفضل عابدینی و شاهین زینعلی به بند ۳۵۰ منتقل شدند

دو تن از زندانیان سیاسی زندان اوین که اخیرا به بازداشتگاه اطلاعات در این زندان منتقل شده بودند به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگشتند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، شاهین زینعلی و ابوالفضل عابدینی نصر دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ پس از ۱۰ روز بازجویی مجددا به بند سابق خود بازگشتند.

از علت انتقال این زندانیان به بند ۲۰۹ زندان اوین اطلاع دقیقی در دست نیست.

محمد امین هادوی به بند ٣٥۰ منتقل شد

محمد امین هادوی در تاریخ ١۰ دی ماه ١٣٩۰ خود را به اجرای احکام زندان اوین معرفی کرده بود، بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

لازم به ذکر است محمد امین هادوی، روز جمعه ۲۳ مهر از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی برده و آخر اسفند سال گذشته در آستانه سال جدید آزاد شد.

محمد امین هادوی فرزند مهدی هادوی اولین دادستان انقلاب روز جمعه ۲۳ مهر از سوی ماموران امنیتی در حالی که به یکی از سفرهای کاریش می رفت در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. وی فعال اقتصادی بخش خصوصی و دارنده چند مقاله در مباحث اقتصادی است.

اعتصاب کارگران مسکن مهر کامیاران

مسکن مهر کامیاران از سال ۸۹ به پیمانکاری شرکت صلب استیل، مسئولیت ساخت ۴۲ واحد مسکونی را در این شهرستان به عهده دارد.

به گزارش کمیته هماهنگی، چندین ماه است که حقوق این کارگران پرداخت نشده و در حال حاضر ۳۰ نفر از کارگران و استاد کارهای این واحد به دلیل پرداخت نشدن حقوقشان در اعتصاب به سر می برند.

کارگران روزهای ۱۷و ۱۸ دی ماه ۹۰ دست از کار کشیده و اعلام کرده اند تا زمان پرداخت حقوق معوقه به سر کار باز نخواهند گشت.

امیر میرزایی حکمتی، شهروند ایرانی-آمریکایی به اعدام محکوم شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی تبار ۲۸ ساله را، به اعدام محکوم کرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی فارس، قاضی صلواتی امیر میرزایی حکمتی را به اتهام "همکاری با دولت متخاصم و عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا و تلاش برای متهم سازی ایران در تروریسم" محارب شناخته و به اعدام محکوم کرد.
براساس این گزارش، حکم دادگاه بر پایه‌ی گزارش های وزارت اطلاعات و "اقاریر" متهم صادر شده است.
دادگاه رسیدگی به اتهامات نامبرده صبح روز سه‌شنبه ششم دی به رياست ابوالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. هم‌چنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز چندی پیش اقدام به پخش اعترافات تلوزیونی وی نمود.
امير میرزایی حکمتی، ۲۸ ساله که در ایالت آریزونا امریکا متولد شده است، پس از گرفتن ديپلم به تفنگداران دريايی آمريکا پيوسته و مترجم عربی آنان شد. به گفته‌ی خانواده‌ی آقای حکمتی وی برای ديدن مادربزرگش به تهران سفر نموده و هرگز برای سازمان سيا کار نکرده است.

تجمع کارگران شرکت کارین در مقابل اداره‌ی کار

روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه، کارگران شرکت کارین صنعت در مقابل اداره کار تجمع کردند و اعلام کردند تا رسیدن به خواست و مطالبات خود به تجمع ادامه خواهند داد.

به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، شرکت کارین صنعت در شهرک صنعتی شماره ۲ واقع در پانزده کیلومتری دهگلان دارای هفتاد نفر کارگر می‌باشد که ۵۰ نفر آنان کارگر ساده و ۲۰ نفر از آن‌ها اداری می‌باشند. این شرکت وسائل پیش ساخته فایبر گلاس را تولید می‌کند. در اسفند ماه ۱۳۸۹ کارفرمای این شرکت اعلام ورشکستگی کرده و این در حالی است که کارگران به مدت ۹ ماه حقوق سال ۱۳۸۹ را دریافت نکرده‌اند.

لازم به ذکر است که برای رسیدگی به این مشکل، کارگران طرح شکایت کرده و دادگاه حکم توقیف اموال شرکت را صادر کرده است اما اداره کار طی احضاریه‌ایی، کارگران را به آن اداره دعوت نموده و برای فریب و عقب نشینی آنان اظهار داشته است که فیش‌های حقوقی که مهر شرکت بر روی آن موجود نباشد اعتبار ندارد.

با وصف اینکه دادگاه برای دریافت حقوق کارگران حکم توقیف اموال شرکت را داده است اما اداره کار همچنان تلاش می‌کند که مانع از دریافت حقوق کارگران شود. کارگران به دنبال این حیله و دفاع آشکار اداره کار از کارفرما، روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه در مقابل اداره کار تجمع کردند و تا پایان وقت اداری، این تجمع ادامه داشت.

کارگران برای به دست آوردن مطالباتشان که ۹ ماه حقوق معوقه است اظهار داشته‌اند که در صورت عدم پرداخت بدهی آنان. مصممانه به تجمعات خود ادامه خواهند داد.

محکومیت مجدد جواد لاری، زندانی سیاسی به اعدام

قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که پیش‌تر رای به اعدام جواد لاری داده بود در پی نقض پرونده و ارسال مجدد آن به شعبه مذکور مجددا وی را محارب دانسته و حکم اعدام ایشان را صادر کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران سال گذشته «جواد لاری» از بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات (روز قدس) را به اعدام محکوم کرده بود اما این حکم اخیرا پس از بررسی از سوی قاضی نیازی در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور نقض شده و جهت رسیدگی مجددا به شعبه ۱۵ ارجاع شده بود.
قاضی صلواتی بر اساس اظهارت کار‌شناسان وزارت اطلاعات و به دلیل سابقه هواداری این زندانی از سازمان مجاهدین خلق در دهه ۶۰ مجددا وی را به اعدام محکوم کرده است.
لازم به ذکر است علوی بازجوی ویژه زندانیان مرتبط با مجاهدین خلق در وزارت اطلاعات در دیدار چندی پیش خود با جواد لاری در بند ۳۵۰ به وی اعلام کرد: «از دهه ۶۰ تاکنون اضافه زندگی کرده و می‌بایست که‌‌ همان زمان اعدام می‌شد.»
علوی همچنین از اجرای حکم اعدام این زندانی در زمانی بسیار نزدیک خبر داده است
جواد لاری که اکنون در دهه ششم عمرش قرار دارد مبتلا به بیماری قلبی است و در ماه‌های اخیر چندین بار در بند ۳۵۰ به دلیل حمله قلبی به بیمارستان اعزام شده است.

اعدام یک زندانی در استان کهگیلویه و بویراحمد در ملاءعام

روز شنبه، هفدهم دی‌ماه سال جاری یک زندانی در ملاءعام در یکی از روستاهای اطراف گچساران(استان کهگیلویه و بویراحمد) در ملاء‌عام به دار آویخته شده است.

به گزارش ایرنا، اجرای حكم اعدام این زندانی که به اتهام "تجاوز به عنف" در اردی‌بهشت ماه سال جاری، صادر شده بود، با حضور مسئولان قضایی، انتظامی و مردم در یكی از روستاهای شهرستان گچساران صورت گرفت.
هویت این فرد در گزارش اعلام نشده است.
گفتنی ست که طی ماه‌های اخیر، آمار اجرای احکام اعدام در ملاءعام با افزایش روبه رو بوده است.

بازداشت شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا، از فعالین کارگری

"شریف ساعد پناه" و "مظفر صالح نیا"، دو تن از فعالین کارگری طی روزهای اخیر توسط ماموران امنیتی در سنندج بازداشت شده‌اند.
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، صبح روز یکشنبه ۱۸ دی ماه، ۴ مامور امنیتی لباس شخصی وارد منزل شریف ساعد پناه از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران شدند و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی کتاب‌های موجود در خانه، وی را به نقطه نامعلومی منتقل کردند و سپس ساعت ۱۱ ظهر، وی را به شعبه ۵ دادگاه انقلاب سنندج بردند.
در این دادگاه شریف ساعد پناه در باره بولتن خبری اتحادیه آزاد کارگران ایران مورد بازجویی قرار گرفت و پس از صدور قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی، وی را به زندان مرکزی سنندج منتقل کردند.

هم‌چنین صبح پانزدهم دی ماه نیز ۵ نفر از مامورین امنیتی در شهر سنندج به محل کار مظفر صالح نیا، یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران مراجعه و پس از تفتیش آنجا، وی را دستگیر و جهت تفتیش منزل، مظفر را به خانه‌اش بردند.

گفته می‌شود مامورین بطور توهین آمیزی اقدام به تفتیش منزل نامبرده کردند این امر باعث اعتراض شدید این فعال کارگری و تعرض مامورین به وی در مقابل چشمان دخترش شد و نهایتا ۵ مامور حاضر در آنجا با ضبط گیس کامپیو‌تر، آقای صالح نیا را با خود به زندان سنندج منتقل کردند.
شایان ذکر است که مظفر صالح نیا حدود دو هفته پیش، پس از مشاهده یک کارتن خواب ۳۵ ساله که شب‌ها و در هوای بسیار سرد سنندج در مقابل محل کارش در کنار خیابان می‌خوابید از اداره بهزیستی سنندج خواهان سرپرستی وی شد اما پس از دو روز از انتقال وی به بهزیستی بار دیگر وی شب‌ها را در کنار خیابان می‌خوابید. این امر اعتراض شدید وی و اهالی محل را برانگیخت.  بدنبال این اعتراض از سوی این فعال کارگری در نهایت صد‌ها نفر در محل زندگی مرد کارتن خواب در کنار خیابان گرد آمدند و رسانه‌های خبری نیز در محل حاضر شدند و از وضعیت مرد کارتن خواب اقدام به فیلمبرداری کردند و نهایتا این خبر در شبکه‌های تلویزیونی محلی نیز پخش شد.
از سوی دیگر احکام لغو شده دو فعال کارگری دیگر به نام‌های شیث امانی و صدیق کریمی بار دیگر به جریان انداخته شده است.

سعید مدنی، فعال سیاسی بازداشت شد

سعید مدنی، فعال سیاسی و عضو شورای فعالان ملی مذهبی ‌شنبه شب بازداشت شده است.

به گزارش وبسایت ندای سبز آزادی، دکتر سعید مدنی و همسرش در خیابان بازداشت شده و نیروهای امنیتی آنگاه همراه با ایشان به منزل شخصی‌شان مراجعت کرده و برای چند ساعت خانه مورد بازرسی قرار می‌دهند که در پی این تفتیش برخی وسایل شخصی نامبرده را ضبط می‌کنند.

نیروهای امنیتی آنگاه به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، و دفتر این پژوهشگر اجتماعی رفته، آنجا را نیز مورد بازرسی قرار می‌دهند و سپس وی را به زندان اوین منتقل می‌نمایند.

این پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، از نزدیکان مهندس عزت الله سحابی و عضو شورای سردبیری ماهنامه ایران فردا، و چند سال سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی بوده است.

دکتر مدنی ازجمله بازداشت شدگان ملی مذهبی در بازداشت گروهی اسفند ۱۳۷۹ بود. وی پس از تحمل ۵ ماه حبس در سلول انفرادی و بعد‌تر حدود ۷ ماه حبس، به قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی با اعمال فشار بر مقام‌های دانشگاه در ماه‌های گذشته، مانع از تدریس وی شده بودند.

میثم نجاتی، فعال کارگری، بازداشت شد

میثم نجاتی عارف، دانشجوی دانشگاه آزاد و فعال کارگری، روز سه شنبه ۱۳ دی ماه، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است.
میثم نجاتی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد کرج و فعال کارگری شرکت سایپا، بعد از ظهر سه شنبه هفته گذشته، زمان خروج از کارخانه و عزیمت به دانشگاه، توسط چند تن از ماموران امنیتی که در حراست کارخانه وی را با بلندگو احضار کرده بودند، دستگیر و به محلی نامعلوم منتقل می شود.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این در حالی است که ماموران امنیتی ساعاتی بعد از دستگیری میثم نجاتی عارف، وی را با دستبند و جهت بازرسی به منزلش برده‌ و ضمن توهین و اهانت به خانواده وی، کامپیوتر و بخشی از وسایل این دانشجو و فعال کارگری را ضبط کرده و با وی به بازداشتگاه منتقل کردند.
از دلیل دستگیری، محل بازداشت و سرنوشت این فعال کارگری خبری منتشر نشده و پیگیری های خانواده وی در مراجعه به دادگاه انقلاب و مراکز انتظامی، بی نتیجه بوده است.
لازم به ذکر است که این دانشجوی دانشگاه آزاد، در جریان حوادث بعد از انتخابات نیز، به مدت دو هفته بازداشت و سپس آزاد شده بود.

واحد‌های صنعتی کارخانه‌ها به دلیل گرانی ارز تعطیل شده‌اند

بسیاری از کارخانه‌دار‌ها به دلیل گرانی ارز و کاهش قدرت خرید مواد اولیه و هزینه‌های بالای حامل‌های انرژی مجبور به تعطیل کردن واحد صنعتی خود شدند و این موضوع باعث کاهش اشتغال و افزایش بیکاری نیز شده است.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس، می‌گیود: "مسئولان باید پاسخگوی مسائل پیش آمده حول محور ارز و طلا به پیشگاه نمایندگان ملت باشند و اگر قرار باشد جلسه‌ اضطراری تشکیل شود هیچ موضوعی مهم‌تر از موضوع ارز و طلا نیست."

علیرضا محجوب در تذکری در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: "لازم است در شرایط موجود کشور اصل ۱۰۳ آیین نامه مجلس اجرا شده و مسئولان پاسخگوی مسائل پیش آمده حول محور ارز و طلا باشند."

وی افزود: "بسیاری از کارخانه‌دار‌ها به دلیل گرانی ارز و کاهش قدرت خرید مواد اولیه و هزینه‌های بالای حامل‌های انرژی مجبور به تعطیل کردن واحد صنعتی خود شدند و این موضوع باعث کاهش اشتغال و افزایش بیکاری نیز شده است، لذا لازم است مسئولین از تکرار مکررات و توجیه‌های بی‌نتیجه دست برداشته و گزارش درستی را به مجلس ارائه کند."

بهمن فرمان‌آرا در اقدامی اعتراضی سیمرغ‌های خود را پس داد

بهمن فرمان‌آرا، کارگردان فیلم‌های "بوی کافور عطر یاس" و "خانه‌ای روی آب"، در اقدامی اعتراضی نسبت به صدور حکم انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد، سه سیمرغ بلورینی که از جشنواره فجر دریافت کرده بود به دفتر جشنواره تحویل داد.
بهمن فرمان‌آرا، در گفت‌و‌گو با وبسایت خبرآنلاین اظهار داشت:‌ "با شرایطی که در سینمای ایران به وجود آمده است، تصمیم گرفتم سه سیمرغ بلورینی که از جشنواره فجر گرفته‌ام به دفتر جشنواره بازگردانم."
او ادامه داد:‌ "این سیمرغ‌های بلورین را برای فیلم‌های "بوی کافور عطر یاس" و "خانه‌ای روی آب" دریافت کرده بودم که همه را تحویل دفتر جشنواره دادم و رسید آن را گرفتم."
فرمان‌آرا سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از بیستمین جشنواره فیلم فجر برای "خانه‌ای روی آب" دریافت کرده بود و همچنین سیمرغ‌‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از هجدهمین دوره جشنواره فجر برای فیلم "بوی کافور، عطر یاس" گرفته بود.

فاطمه خردمند، روزنامه نگار، بازداشت شد

فاطمه خردمند، روزنامه نگار و همسر مسعود لواسانی (روزنامه نگار و فعال سیاسی) شنبه شب ۱۷ دی‌ماه، با حضور نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
آقای لواسانی به بی بی سی فارسی گفت: "دیشب حوالی ساعت ۱۱ همسرم از یک مهمانی بازگشت و ماموران با فاطمه وارد منزل شدند، حکم جلب همسرم را به همراه داشتند که از سوی وزارت اطلاعات صادر شده بود."
بر اساس این گزارش، ماموران با تفتیش منزل اقدام به جمع‌آوری وسایل کرده و حدود ساعت یک و نیم صبح خانم خردمند را به همراه خود بردند.
آقای لواسانی در خصوص دلیل بازداشت همسرش با اشاره به اینکه خانم خردمند هیچ فعالیت سیاسی نداشته است، گفت: "وقتی از آقایان پرسیدم، گفتند ارتباطش با خانواده زندانیان دلیل بازداشتش است. در حالیکه فاطمه با این خانواده‌ها در دوران بازداشت من در دادستانی و جاهای مختلف آشنا شده بود و این ارتباط دوستانه است. همسرم حتی در جریان بازداشت من با هیچ رسانه ای مصاحبه‌ای انجام نداد."
مسعود لواسانی با اشاره به برخورد ماموران گفت: "تنش خاصی به وجود نیامد اما من همچنان در شوک هستم، دلیلی نداشتند فاطمه را بازداشت کنند."
آقای لواسانی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت فرزند خردسالش گفت: "متین از صبح که بیدار شده سراغ مادرش را می‌گیرد. من نگران پسر چهارساله‌ام هستم. دو سال پیش هم در زمان بازداشت من فرزندم دچار مشکلات فراوانی از جمله اختلال تکلم شد که در این مدت فاطمه پیگیر آن بود."
همسر خانم خردمند با اشاره به اینکه همسرش را سال گذشته از موسسه همشهری اخراج کرده‌اند، گفت از زمان آزادی من، فاطمه به صورت پراکنده به روزنامه‌نگاری مشغول بوده و پس از همشهری به صورت دائم با جایی همکاری نداشته است.
فاطمه خردمند دانش آموخته رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه آزاد تهران مرکز است. مسعود لواسانی نیز از جمله روزنامه‌نگارانی است که پس از جریان انتخابات دهمین دور ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به دو سال زندان محکوم شد که با پایان دوران محکومتیش در شهریورماه امسال آزاد شد.

مرگ مشکوک ۵ زندانی زن در زندان قرچک ورامین

گزارش‌ها حاکی از آن است که در طی دو شب ۵ زن زندانی در زندان قرچک ورامین، محل بازداشت زنان زندانی استان تهران، به طرز مشکوکی در گذشتند.

به گزارش وبسایت فعالین حقوق بشر و دموکراسی، در طی شب‌های پنجشنبه ۱۵ دی ماه و جمعه ۱۶ دی ماه در سالن‌های ۴ و ۵ زندان قرچک ورامین که در حال حاضر محل بازداشت زنان زندانی استان تهران می‌باشد، ۵ زن زندانی به طرز مشکوکی در گذشتند.
گفته می‌شود وضعیت جسمی این زنان زندانی در هنگام شب به وخامت گراییده و علیرغم تلاش‌های همبندیانشان برای انتقال آن‌ها به بهداری زندان، بهداری زندان از پذیرش و درمان آن‌ها خوداری می‌کند و عدم پذیرش و رسیدگی به موقع، منجر به مرگ آن‌ها می‌شود.


اسامی زنان زندانی که در طی ۲ شب گذشته درگذشتند عبارتند از:

۱-فاطمه محمد نیا ۲۸ ساله، از سالن ۴ زندان قرچک ورامین

۲- شادی نیکخو ۲۲ ساله، از سالن ۵ زندان قرچک ورامین

۳- فتانه عبدلی ۴۰ ساله، از سالن ۵ قرچک ورامین

۴- سحر سلیمانی ۲۱ ساله، از سالن ۵ زندان قرچک ورامین

۵- مریم قدس ۳۰ ساله، از سالن ۵ زندان قرچک ورامین

عالیه اقدام دوست پس از سه سال از زندان آزاد شد

عالیه اقدام دوست، فعال حقوق زنان، پس از تحمل سه سال حبس قطعی از زندان اوین آزاد شده است.
به گزارش تغییر برای برابری، عالیه اقدام دوست در روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ به همراه ۷۰ نفر دیگر در تجمع اعتراض آمیز زنان در میدان هفتم تیر بازداشت و توسط شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران،به اتهام اقدام علیه امنیت به سه سال و چهار ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شد.
سه سال حبس وی در دادگاه تجدید نظر تایید شد و سرانجام روز ۱۲ بهمن ماه ۱۳۸۷، ماموران اجرای احکام به در منزل وی در شهرستان فومن رفتند و او را تحت الحفظ به شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب تهران منتقل کردند.

پس از بازداشت خانم اقدام دوست، تلاش‌های زیادی از سوی وکلای مدافع او، فعالان جنبش زنان و حقوق بشر برای آزادی او انجام گرفت اما اقدامی از سوی دستگاه قضایی بعمل نیامد.
وی سرانجام امروز، یکشنبه هجدهم دی ماه پس از گذراندن سه سال حبس از زندان آزاد شد.

بازداشت محمود دردکشان، فعال سیاسی ساکن قم

محمود دردکشان، فعال سیاسی نزدیک به بیت آیت الله منتظری صبح امروز یکشنبه، هجدهم دی ماه با حکم دادگاه ویژه روحانیت در قم بازداشت شده است.
به گزارش میزان خبر، ماموران امنیتی، صبح امروز با مراجعه به منزل محمود درکشان، پس از تفتیش منزل و توقیف رایانه شخصی، او را بازداشت کردند.
این فعال سیاسی پیش از این، پنج نوبت بازداشت و زندان طولانی مدت را پشت سر گذاشته که از جمله می‌توان به تحمل پنج سال حبس در دهه ۷۰ اشاره کرد.

وضعیت وخیم جسمی قاسم شعله سعدی در زندان اوین

"قاسم شعله سعدی"، استاد حقوق بین الملل دانشکده‌ی حقوق دانشگاه تهران که در زندان اوین محبوس است، به علت عدم رسیدگی پزشکی در شرایط وخیم جسمی به سر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دکتر قاسم شعله سعدی استاد دانشگاه تهران که از فروردین ماه سال جاری در حال گذراندن دوره‌ی محکومیت خود در بند ۳۵۰ اوین می‌باشد به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان و عدم انجام عمل جراحی لازم در ناحیه گردن و نخاع، در آستانه‌ی "فلج" از ناحیه‌ی کمر به پایین قرار دارد.
وی که مبتلا به دیسک شدید گردن است و پیش از بازداشت قصد عزیمت به پاریس برای عمل جراحی را داشته، به دلیل امتناع جعفری دولت آبادی، دادستان تهران از صدور دستور اعزام بدون پابند و دستبند و امکان استراحت لازم در بیمارستان یا منزل پس از عمل جراحی و نیز انجام عمل توسط پزشک معتمد خود؛ از اعزام به بیمارستان تعیین شده توسط دادستانی تهران اجتناب نموده است و در حال حاضر با از کار افتادن دست چپ و بروز سایر علایم فلج، وضعیت جسمی وخیم و نگران کننده‌ای دارد.
گفتنی ست که این فعال سیاسی پیش‌تر به اتهام "توهین به رهبری نظام جمهوری اسلامی" از طریق انتشار نامه معروفش در سال ۸۱ و نیز "تبلیغ علیه نظام" از سوی دادگاه انقلاب محکوم شد.

تجمع توليدكنندگان كود كشاورزی مقابل مجلس

صبح امروز یکشنبه ۱۸ دی ماه حدود ۵۰ نفر از تولیدکنندگان کودهای کشاورزی به دلیل تعطیل شدن واحدهای تولیدی خود به خاطر عدم حمایت دولت در مقابل درب شمالی مجلس دست به تجمع زدند.

به گزارش جام‌جم، تجمع کنندگان مقابل مجلس که برخی از آن‌ها صاحبان کارخانه‌های تولیدی کود کشاورزی و کارگران این کارخانه‌ها هستند پلاکارد‌ها و پارچه نوشته‌هایی با خود حمل می‌کردند که روی آن‌ها نوشته شده: "از تعطیلی بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی کود داخلی با هزاران کارگر جلوگیری کنید" و "عدم تعدیل قیمت قرارداد‌ها توسط وزارت جهادکشاورزی بیش از ۱۵۰ تولیدکننده در حال نابودی می‌باشد" با خود حمل می‌کردند.
تا چند سال پیش حدود‌۴۰۰ کارخانه تولید کود کشاورزی در سراسر کشور فعال بودند که طی سال‌های اخیر ۲۵۰ کارخانه یا تعطیل و یا ورشکست شده‌اند و تنها ۱۵۰ کارخانه در حال فعالیت هستند.

لازم به یادآوری ست که تجمع کنندگان قبلاً یک باردیگر نیز در روز یکشنبه چهارم دی ماه سال جاری مقابل مجلس حضور یافته بودند.

محکومیت مجدد رضا ملک به یک سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق

رضا ملک از مسئولان سابق وزارت اطلاعات که به علت افشاگری مدت‌هاست در زندان به سر می‌برد از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به تحمل یک سال زندان دیگر و ۵۰ ضربه شلاق، محکوم شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا ملک که به دلیل افشاگری در خصوص قتل‌های زنجیره‌ای و افشای برخی اسناد در این مورد از ده سال و ۷ ماه پیش در زندان به سر می‌برد، هفته‌ی گذشته توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل یک سال زندان دیگر و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده است.
اتهامات آقای ملک "تبلیغ علیه نظام" و" نشر اکاذیب، از طریق "انتشار فیلم از داخل زندان اوین" عنوان شده است.
گفتنی است این حکم مربوط به فیلمی است که در درون زندان تهیه شده و پیش‌تر در سال ۸۷ توسط مجموعه فعالان حقوق بشر انتشار یاقته بود.
لازم به ذکر است که این مسئول پیشین بخش بررسی‌های وزارت اطلاعات به شیما قوشه، وکیلش در این پرونده گفته است که طبق آخرین پرینتی که زندان در اختیارش گذاشته است زمان محکومیتش در پرونده قبلی ۴ سال بوده که از سوی دادگاه نظامی یک تهران صادر شده بوده است و با توجه به زمان دستگیریش در ۱۲ تیر ماه ۱۳۸۰ آن پرونده در سال ۸۴ به اتمام رسیده است. و لذا به نظر می‌رسد که ملک نزدیک به ۷ سال است که در "توقیف غیرقانونی" مقامات امنیتی به سر می‌برد.

۸۹ واحد فروش لباس در اصفهان پلمپ شد

پلیس امنیت عمومی استان اصفهان در راستای اجرای طرح موسوم به امنیت اجتماعی، تعداد ۸۹ واحد صنفی فروش لباس را پلمب کرده است.
بر اساس گزارش پایگاه خبری نیروی انتظامی، میر عباس صوفی وند رییس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: "در راستای ارتقاء‌امنیت اجتماعی و اخلاقی و مبارزه جدی و ریشه‌ای با مظاهر بد پوششی در ۹ ماهه سال جاری از هشت هزار و ۸۱۹ واحد صنفی فروش پوشاک در سطح استان بازدید به عمل آمد و تعداد ۸۹ واحد صنفی که اقدام به فروش لباس‌های نامتعارف می‌کردند، پلمپ شدند."
وی افزود: "در این بازدید‌ها که با باهدف رعایت ظواهر اسلامی و عفاف وحجاب توسط متصدیان واحد‌های صنفی، بررسی وضعیت پروانه کسب، حضور متصدی ویا مباشر درهنگام بازدید در واحد صنفی، مطلوب بودن وضعیت ویترین ومانکن‌ها، عدم به نمایش گذاشتن لباس‌های زیر در معرض دیدعموم، جمع آوری البسه و کالاهایی که مبین مظاهر علنی فساد و فرهنگ منحط غربی می‌باشد، بررسی وضعیت اتاق‌های پرو، متصدیان یک هزار و ۲۰ واحد صنفی در محل مورد توجیه، ارشاد، آموزش و آگاه سازی واقع شدند."

وی اظهار داشت: "در همین زمینه برای ۴۰۰ واحد صنفی دیگر نیز اخطاریه پلمب صادر شد که در صورت رعایت نکردن موازین قانونی از ادامه فعالیت آنان جلوگیری خواهد شد."

رئیس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان مدعی شد: "در جریان اجرای این طرح تعداد یک هزار و ۲۱۶ دست انواع پوشاک با تصاویر غیر مجاز و گروه‌های شیطان پرستی و تعداد ۴۴۸ حلقه سی دی غیر مجاز و ۳۶۹ جلد ژورنال حاوی تصاویر غیر مجاز کشف و ضبط شد."

سرهنگ صوفی وند در پایان افزود: "بازدید از واحد‌های صنفی و برخورد با فروشندگان متخلف به صورت روزانه توسط ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی این یگان انجام می‌شود و طرح‌های مذکور تا پایان سال ادامه دارد."

چهار نفر به اتهام اقدامات ضد امنیتی دستگیر شدند

یک مقام اطلاعاتی خبر از بازداشت چهار تن داده است که به گفته‌ی او "در حال طراحي شبكه‌ها و اجراي سازو كارهايي براي انجام اقدامات ضد امنيتي در آستانه انتخابات بودند."
وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مدعی شده است که دستگير شدگان با استفاده از وسايل و تجهيزات پيشرفته ارتباطات پنهان كه اخيراً از بيگانگان دريافت كرده بودند در حال سازماندهي هسته‌های خاصی برای فراخوان‌های اينترنتی و ايجاد آشوب و اغتشاش در كشور بودند.
این مقام اطلاعاتی افزود: "در بین این افراد عناصر مرتبط با تعدادی از سفارتخانه‌های بیگانه و نیز رابط فتنه گران با ضد انقلاب مستقر در یکی از مناطق خود مختارکشورهای همسایه که وظیفه برقراری ارتباط، پشتیبانی و انتقال غیر قانونی تجهیزات و نفرات به دو سوی مرزهای کشور را به عهده داشتند دیده می‌شوند."
گفتنی ست که از هویت افراد بازداشت شده هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.

هفته‌نامه‌ی "پردیس" مجرم شناخته شد

هیئت منصفه‌ی مطبوعات مدیر‌مسئول هفته‌نامه‌ی "پردیس" را مجرم اعلام کرده است.

علی‌اکبر کسائیان؛ دبیر هیئت منصفه مطبوعات در گفت‌وگو ‌با خبرنگار جامعه فارس با اعلام این خبر اظهار داشت: جلسه رسیدگی به اتهام مطبوعاتی زمان عسگری، مدیرمسئول هفته‌نامه پردیس امروز در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیئت منصفه مطبوعات برگزار شد.

وی درباه اتهام مطبوعاتی این نشریه خاطرنشان کرد: استفاده ابزاری از تصاویر زنان، اتهام مدیرمسئول این نشریه اعلام شده بود.

کسائیان تصریح کرد: هیئت منصفه مطبوعات به اتفاق آرا، مدیرمسئول هفته‌نامه پردیس را مجرم دانست و با اکثریت آرا، وی مستحق تخفیف دانسته نشد.

دبیر هیئت منصفه مطبوعات یادآور شد: جلسه‌ی رسیدگی به اتهام نشریه‌ی "دنیای فوتبال" به دلیل رضایت شاکی این پرونده تشکیل نشد.

اعتصاب ۲۴ ساعته‌ی کارگران ذوب فولاد ملایر

جمعی از کارگران ذوب فولاد ملایر به دلیل عدم پرداخت شش ماه از حقوقشان دست به اعتصابی ۲۴ ساعته زدند.

در حالی که منابع ایلنا در همدان از اعتصاب کارگران ذوب فولاد ملایر خبر می‌دهند، مدیر این کارخانه ضمن تکذیب اعتصاب کارگران مدعی شده: "مشکل کوچکی بود که در صحبت با کارکنان حل شد و قرار شد حقوق معوقه آنان به صورت هفتگی پرداخت شود."

جعفری، نپرداختن ۶ ماه حقوق را تائید نکرد و افزود: "تنها ۴ ماه از حقوق کارگران پرداخت نشده که طبق توافقی که صورت گرفت قرار شد در ۴ هفته حقوق معوقه ۴ ماه پرداخت شود."

وی اظهار داشت: "با راه اندازی خط تولید جدید ذوب فلزات مشکل هزینه‌ها مرتفع شده و دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد."

حسن خیرانپور، فرماندار ملایر نیز در این باره گفت: "به محض اطلاع از اعتصاب کارگران با آنان وارد مذاکره شده و در توافقی با مدیر شرکت مشکل مرتفع شد."

دستگیری ۲۵۰ شهروند در تهران تحت عنوان اراذل و اوباش

صبح امروز یکشنبه هجدهم دی ماه، ماموران امنیتی۲۵۰ شهروند در پایتخت را تحت عنوان "اراذل و اوباش" بازداشت نموده‌اند.

به گزارش مهر، محسن خانچرلی، رئیس پلیس پیشگیری تهران گفته است این ۲۵۰ نفر در پی اجرای طرحی موسوم به "امنیت" محله محور دستگیر شدند.
وی مدعی شده است که ۱۵ درصد افراد بازداشت شده، سابقه‌دار هستند.

پرونده سعید مرتضوی در دادسرا به جریان افتاد

شعبه ۱۵ دادسرای ویژه جرائم کارکنان دولت به شکایت چندنفر از کسانی که در جریان پرونده پالیزدار، سعیدمرتضوی دادستان سابق تهران را به تخلف متهم کرده اند رسیدگی می کند.
به گزارش کلمه، سعید مرتضوی ، قاضی دادگاه مطبوعات از سال ۱۳۸۱ بمدت هفت سال دادستان تهران بود که بدنبال فاجعه کهریزک و تغییر رییس قوه قضاییه از کار برکنار شد.
پس از گذشت یک‌سال از حادثهٔ کهریزک و کشته شدن سه تن و شکنجه شماری از بازداشت شدگان، حکم تعلیق و عزل سعید مرتضوی و دو مقام مرتبط دیگر صادر شد. هر چند این مصونیت قضایی تعیلق شد اما تاکنون نتیجه رسیدگی به جرم های وی منتشر نشده است.
پیمان حاج محمودعطار از شاکیان قاضی سعیدمرتضوی که خودش وکیل پایه یک دادگستری است، می گوید: با دستور غیرقانونی سعیدمرتضوی، دادستان سابق تهران، اینجانب به اتهام همکاری باعباس پالیزداردستگیرو مدتی در سلول انفرادی نگهداری شد. پس ازآزادی ، ازایشان و قضاتی که دراین پرونده دخالت داشته اند شکایت نمودم.
عباس پالیزدار با بیش از چهل درصد جانبازی، عضو هیاتِ تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوهٔ قضائیه بود که به اتهام سوء استفاده مالی، افترا، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و پخش شایعه به ده سال زندان محکوم شد. او هم اکنون با وجود بیماری شدید در حبس است.
گفتنی است قاضی مرتضوی که در تعطیلی مطبوعات نقش بسزایی داشت، اتهام قتل فتو ژورنالیست دو ملیتی زهرا کاظمی را نیز در پرونده خود دارد. در خصوص این اتهام در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس آمده بود: “قاضی مرتضوی پس از درگذشت زهرا کاظمی، خارج از حیطه‌مسوولیتش و بدون اطلاع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل رسانه‌های خارجی این وزارت را احضار می‌کند و از وی می‌خواهد طی مصاحبه‌ای فوت کاظمی را به علت سکته مغزی اعلام کند. وی پس از مصاحبه‌مدیرکل مذکور چند بار با خبرگزاری تماس می‌گیرد تا خبر مصاحبه را سریعا مخابره کنند. به گفته خانواده‌زهرا کاظمی، دادستانی همچنین اصرار بر دفن سریع وی داشته است.”
همچنین به گزارش کمیتهٔ ویژهٔ مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حوادث پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری که در دی ماه ۸۸ در صحن علنی مجلس قرائت شد، مرتضوی، دادستان وقت تهران، شخصاً دستور انتقال بازداشت شدگان ۱۸ تیر ۸۸ را به بازداشتگاه کهریزک صادر کرده‌است. این گزارش سخن مرتضوی را که علت انتقال بازداشت شدگان را به کهریزک محدودیت جا در زندان اوین دانسته و علت مرگ ۳ تن از آنها را ابتلا به مننژیت بیان کرده بود رد کرده و مرتضوی را به خلاف‌گویی متهم می‌کند. مرتضوی گزارش مجلس را رد کرده و مدعی شد که از همه اتهام ها تبرئه شده است.
سعید مرتضوی پس از برکناری از دادستانی توسط احمدی نژاد  به سمت ریاست ستاد مبارزه با کالا و قاچاق ارز منصوب شد. هفته پیش محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد که دارای پرونده فساد مالی است مرتضوی را “دوستی عزیز، همراه و کوشا” خواند و از زحمات وی تقدیر کرد.

فخرالسادات محتشمی پور به چهار سال حبس تعلیقی محکوم شد

فخرالسادات محتشمی پور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و مسئول شاخه زنان، به چهار سال زندان تعلیقی محکوم شد.
به گزارش جرس، برخی از اتهاماتی که در حکم صادر شده برای همسر مصطفی تاجزاده عنوان شده است عبارتند از: سازماندهی خانواده زندانیان اغتشاشات در جهت اقدامات اعتراضی، حضور در جلسات محفل مجمع زنان اصلاح طلب و خانواده های زندانیان ، دعوت افراد به تجمعات غیرقانونی در جهت شکستن حصرخانگی سران فتنه، دیکتاتور و ظالم خطاب نمودن مسئولین نظام جمهوری اسلامی و مظلوم وانمود کردن افراد فتنه گر و اغتشاش گر.
همچنین در حکم صادره آمده است:"هرچند آثار ندامت و پشیمانی وی از اعمال ارتکابی مشاهده نمی شود، لیکن به لحاظ رأفت اسلامی و شرایط خاص که نامبرده مرتکب بزه شده است (محکومیت همسرش) که اعمال ارتکابی از سوی نامبرده مبتنی براحساسات و عواطف زن و شوهری بوده، دادگاه مدت حبس نام برده را برای مدت پنج سال تعلیق می نماید."

احسان هوشمند، روزنامه نگار و پژوهشگر دستگیر شد

احسان هوشمند، روزنامه نگار و پژوهشگر مطالعات قومی، شامگاه شنبه هفدهم دی ماه، در تهران دستگیر شد.
به گزارش جرس، به دنبال مراجعه شش مأمور امنیتی که تحت پوشش و عنوان "مبارزه با مواد مخدر"، به منزل شخصی این روزنامه نگار در تهران مراجعه کرده بودند، وی دستگیر و به محلی نامعلوم منتقل شد.
بر اساس این گزارش، خانواده هوشمند می گویند که این مأموران با تفتیش گسترده منزل و ضبط کامپیوتر شخصی وی، احسان هوشمند را دستگیر کرده و با خود بردند. هنوز از اتهام و محل نگهداری وی خبری منتشر نشده است.
احسان هوشمند، زاده بیجار کردستان وکارشناس ارشد رشته جامعه شناسی است.
وی علاوه بر فعالیت های روزنامه نگاری، انجام پژوهش های فراوانی را در زمینه تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و به ویژه مسائل اقوام، هویت ملی، توسعه ایران و آسیب های اجتماعی در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
هوشمند پیش از این نیز یک بار دیگر در دی ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شده بود. هنوز از علت دستگیری مجدد، محل بازداشت و سرنوشت و وضعیت این فعال مطبوعاتی و محقق، خبری منتشر نشده است.

بهروز فریدی، لیلا بهروز و سیاوش محمدی از زندان تبریز آزاد شدند

عصر امروز شنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۰، بهروز فریدی، لیلا بهروز و سیاوش محمدی پس از ۶۶ روز بازداشت به قید وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این سه فعال دانشجویی که به همراه آرش محمدی در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۰ در منزل شخصی خود در تبریز بازداشت شده بودند، به قید وثیقهٔ ۴۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شده‌اند اما آزادی آرش محمدی به دلیل برخی مشکلات در تودیع وثیقهٔ ۸۰ میلیونی تومانی‌اش به فردا موکول شده است.

قابل ذکر است که این افراد پس از بازداشت به مدت ۱۵ روز در ادارهٔ اطلاعات شهر تبریز زندانی شده و سپس به زندان مرکزی تبریز منتقل شدند و نهایتن با اتهاماتی از قبیل تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه نظام، شرکت در اغتشاشات و هواداری و تبلیغ به نفع گروه‌های مخالف نظام مواجه شدند.
بهروز فریدی فارغ التحصیل رشتهٔ مکانیک از دانشگاه آزاد تبریز، لیلا بهروز فارغ التحصیل مقطع کار‌شناسی ارشد مدیریت آموزشی، سیاوش محمدی دانشجوی رشتهٔ هنر دانشگاه نبی اکرم تبریز و آرش محمدی نیز دانشجوی رشتهٔ مدیریت صنعتی دانشگاه پیام نور تبریز است.

محکومیت عسل اسماعیل‌زاده، فعال سیاسی به یک سال حبس

صبح روز گذشته دستگاه قضایی "عسل اسماعیل‌زاده"، فعال سیاسی را به یک سال حبس محکوم کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، صبح روز گذشته ۱۷ دی ماه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران عسل اسماعیل‌زاده را به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی" به تحمل چهار ماه حبس تعزیری و ۸ ماه حبس تعلیقی محکوم نموده است.
وی چندی پیش به همراه پیمان عارف و شرر کنور تبریزی در بهشت زهرا و به جرم فاتحه خوانی بر مزار ندا آقا سلطان دستگیر شده بود که پس از چند روز به همراه شررکنور تبریزی، به قید التزام آزاد شد.
خانم اسماعیل‌زاده هم‌چنین ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری در حین بازگشت به منزل توسط نیروهای موسوم به لباس شخصی بازداشت شده بود و مدت ۳۱ روز در سلول انفرادی بند ۲۰۹ به سر برد و یازدهم خرداد ماه با قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده بود.

صدور حکم اعدام برای وحید اصغری، فعال سایبری

گزارش‌ها حاکی از آن است که با گذشت یک ماه از برگزاری دادگاه وحید اصغری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، حکم اعدام این فعال سایبری، صادر و به وی ابلاغ گردید.
به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، وحید اصغری، ۲۵ ساله که در تاریخ ۸۷/۷/۱۳ توسط مامورين لباس شخصی سپاه بازداشت شد، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی صلواتی محکوم به اعدام شده است.
در اسفند ماه ۸۷ شبکه سایبری سپاه پاسداران خبر بازداشت وحید اصغری و چند تن دیگر را به اتهام مدیریت سایت‌های که مخالف دین اسلام عنوان شده بود؛ اعلام کرد.
وحید اصغری همراه دیگر متهمان پرونده در طول دوره‌ بازداشت متحمل فشارهای جسمی ‌و روحی فراوانی شده و مجبور به اعترافات تلویزیونی علیه خود شده بود. این اعترافات در حالی در شبکه‌های تلویزیونی پخش شده بود که هنوز این متهمان در هیچ دادگاهی محاکمه نشده بودند.

افزایش سخت گیری‌ها هنگام ملاقات خانواده‌ زندانیان سیاسی رجایی شهر

چندی ست مسئولان زندان رجایی شهر هنگام مراجعه‌ی خانواده‌ی زندانیان سیاسی جهت ملاقات با عزیزان خود، علاوه بر بازرسی بدنی، اقدام به ضبط تمامی اشیای شخصی ایشان نموده و در هنگام خروج اقدام به عودت برخی وسایل نمی‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اخیراً در ملاقات‌های روز پنج شنبه، خانواده‌ی زندانیان سیاسی به شدت بازرسی می‌شوند.
این بازرسی‌ها به صورتی انجام می‌شود که تمامی لوازم شخصی ایشان نظیر پول، موبایل، انگشتر و غیره را در هنگام ملاقات ضبط کرده، درون سطلی می‌ریزند و عنوان می‌کنند هیچ مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارند.
بر همین اساس برخی از خانواده‌ها پس از ملاقات موفق به بازپس گیری وسایل شخصی خود نشدند.
هم‌چنین پنج شنبه‌ی گذشته و در روز ملاقات مسئولان از تحویل گرفتن داروهای برخی از زندانیان سیاسی نظیر ابراهیم بابایی و جعفر اقدامی سرباز زدند.

اخراج ۵۰ نفر از کارگران شرکت ساختمانی چولاب

۵۰ نفر از کارگران شرکت ساختمانی چولاب، واقع در استان گیلان که در پروژه‌های ساختمانی فعالیت می‌کند، از کار اخراج شده‌اند.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، شرکت چولاب حدود چهل نفر از کارگران انزلی این شرکت که پروژه کمربندی شهر انزلی را در دست ساخت دارند، در دی‌ماه امسال از کار اخراج شدند. هم‌چنین حدود ده نفر از کارگران کارگاه تالش که در پروژه راه رضوانشهر به تالش را در دست ساخت دارند نیز از کار اخراج شدند.
قابل ذکر است، اکثر کارگران این شرکت قرار داد یک ماهه دارند و پرداخت حقوق به کارگران با تاخیر ۲ الی ۳ ماهه صورت می‌گیرد.

کارگران این شرکت به دلیل آنکه شرکت با نام ساختمانی ثبت شده است شامل بیمه بیکاری نمی‌باشند و بعد از اخراج شدن در پایان سال و آن هم با تاخیر در پرداخت حقوق در وضعیت مناسبی قرار نداشته و خانوده‌ی آن‌ها نیز دچار بحران شده است.