۱۳۹۰ آذر ۲۲, سه‌شنبه

۵۰ درصد کارگران جنسی در ايران زنان متأهل هستند

يک مقام سازمان بهزيستی ايران گفته است ۵۰ درصد کارگران جنسی در اين کشور، زنان متأهل هستند.
به گزارش رادیو زمانه، حبيب‌الله فريد، مديرکل امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستی ايران کارگران جنسی (روسپی‌گری) را شامل زنانی دانست که "يا مشکل اقتصادی دارند و يا برای افزايش کيفيت زندگی‌شان" به اين کار روی می‌آورند. با اين حال اين مقام سازمان بهزيستی آمار مشخصی از شمار کارگران جنسی در ايران نداده است.
وی گفت: "اين افراد در ابتدا از ميزان آسيب‌هايی که متوجه آنان است مطلع نيستند و پس از ورود به اين چرخه در معرض مواد مخدر، ايدز، خشونت و تماس‌های حفاظت نشده جنسی قرار می‌گيرند و به آسيب‌های اجتماعی دامن می‌زنند."
حبيب‌الله فريد افزود در برخی از اين کارگران جنسی، "اعتياد جنسی" وجود دارد. به گفته وی "اين افراد نياز به درمان‌های روانشناختی دارند زيرا که ميزان اختلالات روان شناختی در آنان بيشتر از ساير افراد جامعه است."
بر اساس آمارها در ايران ميزان اعتياد جنسی از اعتياد به مواد مخدر بالاتر است اما اين آمار به دليل "محرمانه بودن" هيچ‌گاه به‌طور رسمی اعلام نمی‌شوند.
به گفته حبيب‌الله فريد "بايد به سمت ارائه خدمات جامع و توانمندسازی زنان حرکت کرد و تدوين يک پروتکل برای توانمندسازی زنان ويژه و کارگران جنسی در اين زمينه الزامی است."
مديرکل امور آسيب ديدگان اجتماعی گفت: "رويکرد سازمان بهزيستی در بحث کارگران جنسی بايد رويکردی فعالانه‌تر باشد زيرا اغلب کارگران جنسی با اينکه خواهان دريافت کمک‌های سازمان بهزيستی و لوازم پيشگيری هستند، در عين حال به اين خاطر که روسپی‌گری در کشور جرم است برای دريافت خدمات مراجعه نمی‌کنند."
روزنامه شرق نيز در شماره سه‌شنبه ۲۲ آذر نوشته است: "پيش از اين و با استناد به تحقيقات دهه ۴۰ گمان می‌شد اکثر زنان ويژه (روسپی) مجرد، بی‌سواد، مهاجر و فقير هستند. حال آن‌که مديرکل بهزيستی از تحقيقاتی سخن گفت که براساس آن در ميان اين زنان افرادی هستند که ميزان درآمد متوسطی دارند و برای افزايش کيفيت زندگی و ماديات اين کار را انجام می‌دهند."
شرق می‌نويسد براساس پژوهش‌ها بيشتر از ۹۵ درصد "زنان تن‌فروش" در تهران باسواد هستند، اين در حالی است که ميزان باسوادی اين‌ زنان در سال ۴۷، کمتر از ۲۰ درصد عنوان شده بود.
همچنين بنابر يافته‌های جديد مشخص شد که ۳۲.۶ درصد از "تن‌فروشان" فعلی تهران سابقه مراجعه به روان‌پزشک يا روان‌شناس را داشته‌اند که عمده اختلال در ميان آن‌ها افسردگی گزارش شده است.
بر پايه مطالعه انجام شده مشخص شد ۱۱.۷ درصد زنان تن‌فروش اولين رابطه جنسی خود را به اجبار برقرار کرده‌اند و به ترتيب "مشتريان، اقوام و والدين" بيشترين سهم را در وادار کردن زنان به اولين رابطه جنسی اجباری داشته‌اند.
گزارش روزنامه شرق می‌افزايد ۱۱.۸ درصد زنان روسپی در حال حاضر با همسر خود زندگی مشترک دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر