۱۳۹۰ آذر ۲۵, جمعه

سعید متین پور؛ دو سال و پنج ماه زندان بدون حق مرخصی

جمعی از زندانیان سیاسی بر اساس فهرستی که بازجوهای وزارت اطلاعات به دادستان تهران داده اند، از سال گذشته تاکنون از حق مرخصی و ملاقات حضوری محروم هستند.

عطیه طاهری همسر سعید متین پور با اشاره به محرومیت همسرش از حقوق اولیه خود به "جرس" می گوید: " الان به مدت دو سال و پنج ماه است که همسرم در زندان بسر می برد بدون اینکه از حق مرخصی برخوردار باشد. تا الان نه تنها با مرخصی او موافقت نکرده اند بلکه ملاقات حضوری هم به مدت شش ماه است که "قطع" شده است. من بارها به دفتر دادستانی برای این مسائل مراجعه کرده ام اما جواب نگرفتم.

خود دادستان را که متاسفانه نمی توانیم ملاقات کنیم و فقط یک فرم هایی به ما می دهند و ما پر می کنیم اما بی هیچ نتیجه ای و اصلا نمی دانیم دادستان این نامه ها را می خواند یا نه و دلیل اینکه با این نامه ها موافقت نمی کنند چه هست؟"


او با اشاره به اینکه همسرش در بند 350 زندان اوین محبوس است، ادامه می دهد: "من هر هفته برای ملاقات کابینی از زنجان به تهران می آیم و این رفت و آمدها خیلی سخت است، البته در مقابل سختی هایی که عزیزانمان در بند تحمل می کند، هیچ است.

در هر حال ما برای دیدن و با خبر شدن از حالش چاره ای جز این رفت و آمدها نداریم. بیشترین مشکل ما ناراحتی های ذهنی و روانی ما است که نگران وضعیت عزیزان در بندمان هستیم و من خودم مدام نگران همسرم هستم که در چه شرایطی بسر می برد، آیا لباس گرم دارد؟

مشکلات جسمانی ندارد؟ و هزار مشغولیت ذهنی دیگر از جمله عدم تغذیه مناسب و عدم امکانات بهداشتی زندان مسائلی است که ما را نگران وضعیت آنها می کند... از سوی دیگر سعید کمر درد شدیدی دارد که به پزشک مراجعه کرده و یک عکس خاصی از کمرش گرفته اند و تشخیص داده اند که یکی از مهره های کمرش جابجا شده و ملتهب است و دارو دادند. بعد به ما گفتند با یک پزشک در بیرون از زندان هماهنگ کنید، اما چون می خواستند به سعید پابند بزنند و او را به دکتر ببرند سعید حاضر نشد با پابند به مطب پزشک برود. شکر خدا با تمام این شرایط روحیه "خیلی" عالی دارد."

چندی پیش بیات زنجانی، طی تماس تلفنی با خانواده سعید متین پور و دلجویی از آنان خواسته بود تا با توکل به خداوند، در برابر سختی ها و ناملایمات صبر پیشه کنند.

همسر متین پور در این زمینه می گوید: "این ارتباطات و پیامها باعث دلگرمی ما می شود و نشان می دهد سعید و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی که در زندان هستند فراموش نشده اند و این پیام امید و زندگی برای ما است. آیت الله بیات زنجانی از ما دلجویی کردند و گفتند به سعید بگویید روحیه اش را حفظ کند و این روزها به پایان می رسد و در بیرون به یاد آنها هستند و بدانند که تنها نیستند."

سعید متین پور چهارم خرداد سال 86 در زنجان بازداشت و به مدت نه ماه در سلولهای وزارت اطلاعات زنجان و اوین تحت بازجویی و فشارهای سخت قرار داشت و در طی این مدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. نهایتا شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی طی حکمی در خرداد 87 وی را به اتهام ارتباط با بیگانگان به هفت سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به یکسال و مجموعا به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرد. این در حالی است که وی این اتهام را قبول نکرد و در دادگاه به او اجازه دفاع از این اتهام داده نشد.

همسر این روزنامه نگار دربند با رد اتهام همسرش اضافه می کند: "اتهام سعید ارتباط با دولت ترکیه بود، اتهامی که سعید رد کرد. او نه ماه تمام در سلولهای اطلاعات زنجان و اوین مورد بازجویی های بسیار بسیار سخت همراه با ضرب و شتم قرار داشت تا جاییکه خودش نمی توانست آنچه بر سرش آمده را بیان کند و حتی از یادآوری آن روزها ناراحت می شود.

این در حالی است که در دادگاه برای دفاع از خود به دقیقه دوم نرسیده بود قاضی صلواتی گفته بود شلوغش نکن و نگذاشته بود در مقابل این اتهام واهی از خود دفاع کند و هشت سال حکم زندان برای او صادر کرد. بارها هم گفته ام پرونده ای که برای اینها باز کرده بودند همسرم بهمراه ده نفر دیگر متهم شده بود که متهم ردیف اول این پرونده تبرئه و بقیه هم یا تبرئه یا حکم تعلیق گرفتند اما فقط سعید حکم هشت سال زندان گرفت که این نشان دهنده این است که سیستم قضایی ما در چه وضعیتی قرار دارد؟!"

خانم طاهری در پایان می گوید: "سال 86 که سعید بازداشت شد هفت ماه تمام در انفرادی و دو ماه هم در شرایط سخت در سلول دو نفره بود. در این نه ماه هر بلایی که نباید بر سر ما می آمد متاسفانه آمد.

من الان هیچ تقاضایی از مسئولین ندارم وقتی چندین ماه است که ما نامه می نویسیم و حق اولیه عزیزان خودمان را می خواهیم اما بی نتیجه است دیگر چه انتظاری می شود از مسئولین داشت؟ وقتی اینها به چیزهایی که خودشان تبلیغ می کنند پایبند نیستند دیگر چه انتظاری می توان داشت؟ از صدا و سیما در پیشگاه ملت مدعی هستند که بدنبال عدالت و اجرای قانون هستند! اما زمانیکه ما برای عدالت و قانون با درهای بسته مواجه می شویم چه انتظاری می توانیم از مسئولین داشته باشیم؟ فکر نمی کنم که دیگر امیدی به اینها باشد و صدای ما را بشنوند.

گفتنی است، متین پور فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران و عضو هیات تحریریه هفته نامه های «یارپاق»، «موج بیداری» و وبلاگ نویس و فعال مدنی آذری زبان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر