۱۳۹۰ آذر ۱۹, شنبه

محمد نوری‌زاد: رهبران هم می میرند

محمد نوری‌زاد، مستند ساز و نویسنده منتقد حکومت ایران در جدیدترین نامه خود به آیت الله علی خامنه ای به جهان پس از مرگ خود و رهبر ایران اشاره کرده است.
در این نامه که چهاردمین از نوع خود است، آقای نوری زاد خطاب به آقای خامنه ای نوشته است: "رهبران هم می میرند".

این نامه روز جمعه ۱۸ آذر (نهم دسامبر) منتشر شده و در ادامه نامه نگاری های آقای نوری زاد خطاب به رهبر ایران است که طی آن این نویسنده و مستند ساز از نحوه مواجهه حکومت ایران با معترضان انتخاباتی سال ۸۸ و حکومتداری رهبر ایران انتقاد می کند.
بخش اصلی این نامه چنین آغاز می شود: " به روزی بیاندیشید که گویندگان شبکه های رادیویی و تلویزیونی ما با صدای بغض آلود می گویند: "انالله و انا الیه راجعون". به محض در پیچیدن این صدا، مردمان ما – از هرقشر و طایفه – مابقی سخن گویندگان را فهم می کنند".
در ادامه آقای نوری زاد از رهبر ایران می خواهد به جانشین احتمالی خود فکر کند: "وای به روزی که مثلا جناب آقای مصباح یزدی برسریر رهبری ما جلوس فرمایند. حال و روز ما با آن نگاه ویژه ای که ایشان به جایگاه ولی فقیه دارند و حتما برای رهبری خویش به کمتر از اختیارات خود خدا نیز رضایت نمی دهند، تماشایی است. شاید به همین منظور بوده است که وی از سال ها پیش به این سوی، زیرکانه شاگردان خود را به هر کجای سپاه (کانون قدرت و ثروت) تزریق فرموده اند. باور کنید تجسم این فردای هول انگیز، ما را به دعای شب و روز برای دوام عمر و بقای مستمرِ شما فرا برده است."

محمد تقی مصباح یزدی، از روحانیون بنیادگرای شیعی و از مدافعان محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران است که بسیاری او را تئوریسین مورد اعتماد آیت الله خامنه ای می دانند که رهبر ایران او را با مرتضی مطهری از نظریه پردازان اصلی جمهوری اسلامی مقایسه کرده است.
آقای نوری زاد در بخش دیگری از نامه چهاردهم خود نوشته است: " هرکجا سخن از سپاه می گویم، غرضم همان رأسنشینان فربه از مال حرام است. جماعتی که بر کوهی از پول و اسلحه خیمه بسته اند و به هیچ دستگاهی نیز پاسخگو نیستند. این تشکیلات سیری ناپذیری که شما به اسم سپاه آراسته اید و به هرکجای ما نفوذش داده اید، مگر به این سادگی ها در برابر رهبر آینده سرخم می کند؟"
این نامه که در ۲۷ بخش نگاشته شده، در بخش هشتم به رابطه میان ایران و آمریکا پس از انقلاب بهمن ۵۷ پرداخته است: "از همان ابتدای رهبری، ترجیع بند سخنان شما، دشمنی با آمریکا بود. از این زاویه ای که ما مردگان ایستاده ایم، ذات هر سخن پیداست. می بینید که این دشمن دشمنی که شما درطول رهبری خویش فرمایش می فرمودید، بیش از آنکه به آمریکا و شرارت های آن مربوط باشد، به نیاز روانی یک جامعه جاهل و بیمار مربوط بود. شما به دشمنی با آمریکا نیاز داشتید."

آقای نوری زاد که سالها از حامیان اصلی رهبر ایران به شمار می رفت، پس از اتفاقات پس از انتخابات خرداد ۸۸ شروع به انتقاد از دولت و رهبر ایران کرد و به همین دلیل بارها بازداشت و روانه زندان شد.
وی در بخش دیگری از نامه جدید خود به نحوه برخورد با زندانیان سیاسی اشاره کرده و در همان قالب "مشاهدات فرضی در سفر پس از مرگ با رهبر ایران" نوشته است: "سری به سلول های انفرادی دوران رهبری شما بزنیم. می بینید؟ عده ای به هر دلیل اینجا زندانی‌اند و در خود مچاله شده اند. من پیش از این نیز درباره ماموران وزارت اطلاعات با شما سخن گفته بودم. این که عمده کارکنان این دستگاه، مثل سپاه، درستکار و زحمت کشند. اما قلیلی که اختیار کلی این دستگاه با آنان است، پلید و نفرت انگیز و هیولایند. و شما آقا جان از هیولا بودن این ماموران خبر داشتید."
اشاره به وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت که در بازداشت خانگی به سر می برند، بخش دیگری از نامه چهاردهم آقای نوری زاد است. او از آقای خامنه ای پرسیده است: "شما اگر به جای آقایان موسوی وکروبی بودید، دوست داشتید با شما چگونه رفتار می کردند؟ حتما به انصاف و عدل. پس چرا با این دو، بد کردید و نام خود را در امتداد نام حاکمان عبوس و تند خو ثبت فرمودید؟"
در بخش های دیگر این نامه، آقای نوری زاد به "دخالت های سیاسی و اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشینان احتمالی آقای خامنه ای و ایران پس از مرگ آقای خامنه ای" پرداخته و با شرح داستانی خیالی و سفری با رهبر ایران در دنیای پس از مرگ، تلاش می کند که انتقادهای خود را که در نامه های پیشین او نیز به آنها اشاره شده بود، در قالب "پیامدهای اسف بار دوران رهبری آقای خامنه ای" به او "گوشزد" کند.
محمد نوری زاد، روزنامه نگار و مستندساز منتقد دولت ایران که به تازگی از زندان آزاد شده به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و "توهین به مسئولان نظام" به تحمل سه سال و نیم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر