۱۳۹۰ دی ۱, پنجشنبه

عشق ها به بند كشيده مي شوند/ جدال عاطفه ها و بي رحمي ها در اوين

نسرین ستوده بار دیگر نتوانست با فرزندانش ملاقات حضوری داشته باشد.

No visit for Imprisoned Human Right Lawyer Nasrin Setodeh with her children!

نسرین ستوده که از 13 شهریورماه 1389 در بازداشت به سر می‌برد، به 11 سال حبس تعزیری و 20 سال محرومیت از وکالت و خروج از کشور و نیز 500 هزار ریال جریمه نقدی به واسطه عدم رعایت حجاب اسلامی در ویدئو سخنرانی‌اش محکوم شده است.

او که دارای دو فرزند چهار و یازده ساله است از اولیه ترین حقوق زندانی که ملاقات حضوری با فرزندان است نیز محروم می باشد.

روز گذشته رضا خندان همسر این وکیل زندانی که بیش از پنج ماه است اعضای خانواده اش از ملاقات با نسرین ستوده محروم هستند، خواستار ملاقات یک دقیقه ای فرزند خردسالش با مادر شد که با مخالفت ماموران زندان روبه رو شد.

رضا خندان پیش از این گفته بود که متاسفانه کودکان ما به اهرمی برای فشار به مادر زندانیشان تبدیل شده اند،‌ در طول ۸ماه اول بازداشت نسرین ستوده بچه‌هایش در مجموع یک ساعت با او ملاقات حضوری داشتند و در تمام روزهای عید نوروز و حتی ۲هفته پس از تعطیلات آن حتی اجازه ملاقات کابینی هم به بچه‌ها داده نشد.

وی تابستان امسال نیز بعد از ممنوع الملاقاتی نسرین ستوده ، به عدم همکاری سازمان زندانها در دادن ملاقات حضوری به فرزندان خردسالش اشاره کرده و خواسته بود ما از سازمان زندان ها، دادستان و یا هر نهادی که متولی ملاقات های زندانیان است انتظار داریم تا برنامه منظمی برای ملاقات های حضوری بگذارند، بخصوص برای بچه ها که نیاز دارند حداقل یکبار در هفته مادرشان را حضوری ببینند.

اگر قرار است نامه از دادستانی گرفته شود این کار باید به صورت مرتب صورت بگیرد نه اینکه به طور مثال در طول یازده ماه فقط یکبار موفق به گرفتن نامه شویم.

مرداد ماه نیز مسوولان زندان اوين نه تنها از ملاقات حضوري بچه‌ها جلوگيري كردند بلكه كل خانواده (همسر وفرزندان) را به همراه خواهر نسرين ستوده تاعصر بازداشت كردند.

بهانه‌ بازداشت، مخالفت خانواده از بازرسي لوازم شخصي خانواده بوده است.

رضا خندان روز گذشته وقتی موفق به گرفتن یک دقیقه ملاقات حضوری با همسرش نشد در صفحه فیس بوک خود نوشت: با اينكه ترديدي نداشتم كه ملاقات حضوري نخواهند داد حتي به مناسبت امروز كه شب يلدا است ولي سماجت و پرسش‌ها و دلتنگي‌هاي عجيب و جديد نيما باعث شد كه از مسولين آنجا بخواهم تماس بگيرند تا اين بچه بعد از مدت‌ها حداقل يك دقيقه در راهرو بغل مادرش برود. فقط يك دقيقه تقاضا كردم با اينكه كارسختي بود.
من و نيما امروز دوتايي ملاقات رفته بوديم. مهراوه به خاطر امتحان‌اش نمي‌توانست ملاقات بيايد. بقيه‌ي اعضاي خانواده نسرين هم كماكان 5 ماه است كه ممنوع‌الملاقات هستند، به همين خاطر احساس تنهايي غريبي داشت.

اشكال زيادي ندارد كه ملاقات حتي براي يك دقيقه آن هم در يك چنين روزي ندادند.

موضوع آنگاه خطرناك مي‌شود كه در كمال خونسردي اين كار را مي‌كنند. و اين يعني مرگ احساس و عاطفه
نسرین ستوده هم‌زمان با سپری کردن دوران محکومیتش در زندان، جایزه آزادی انجمن قلم آمریکا در سال ۲۰۱۱را برای «انجام وظیفه وکالت در چهارچوب قوانین ایران و دفاع از حقوق فعالان سیاسی» دریافت کرد. پیش از این نیز نسرین ستوده در سال 1387 جایزه بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا را از آن خود کرد که در آن زمان به دلیل ممنوعیت خروج نتوانست آن جایزه را خود دریافت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر